”Vulgärt och billigt, Budweiser”
Foto MATTHEW STAVER / NY Times / TT

”Vulgärt och billigt, Budweiser”

Öljätten hyrde hel stad för reklamfilm. Men en sak hade de helt glömt bort: Invånarna.
Av: Pierre Andersson

I den lilla skidorten Crested Butte i Colorado har huvudgatan målats blå. Lyktstolparna längs gatan likaså – allt för att världens största bryggeriföretag Anheuser-Busch spelade in en reklamfilm för Budweiser.

Inspelningen ägde rum under en tredagarsfest i helgen som gick. Festdeltagare var 1000 unga människor som bryggeriet flög in. Staden har i vanliga fall omkring 1500 invånare.

Huvudgatan Elk Avenue målades inte bara blå, här fanns badbaljor, en fejkad sandstrand och en scen. Restauranger och barer längs gatan försågs alla med skyltar och parasoller med Budweiser-tema och deltagarna hade fri tillgång till öl under inspelningsdagarna.

Stadens invånare är allt annat än nöjda.

– Det här är ett misstag, säger David Rothman, 55, till New York Times om beslutet. Vulgärt och billigt är vad det är.

Från början accepterade staden en ersättning på 250 000 dollar från Anheuser-Busch, men efter protester från invånarna förhandlades ersättningen om till det dubbla. Det räckte dock inte för att blidka kritikerna.

– Stadens ledning är inte valda för att förvandla staden till en ölhall på kommunal mark, säger stadsbon och tidigare senatorn Tim Wirth till New York Times.

 

Dela artikeln:
0