Burkvin kan driva på konsumtionen
Foto: Anna Langova

Burkvin kan driva på konsumtionen

Sedan den 1 mars i år ingår ett vin på burk i Systembolagets ordinarie sortiment. Bra för miljön enligt Systembolaget. Andra oroar sig för ökad konsumtion.
Av: Eva Ekeroth

– Även om det här vinet fått stor uppmärksamhet så är det ingen nyhet. Vi har haft vin på burk i vårt beställningssortiment sedan december 2016, säger Lennart Agén, presschef på Systembolaget.

Anledningen till att Systembolaget valt att ta in vinet är att det är enklare och billigare att transportera.

– Och så ingår burkarna i pantsystemet. Man kan panta dem i vilken livsmedelsbutik som helst. Vi har ingen återvinning på våra andra förpackningar, säger han.

Burkarna innehåller 25 cl vin, vilket motsvarar en tredjedels flaska.

Ni tror inte att det finns någon risk för ökad konsumtion när vinet säljs i ”portionsförpackning”?

Lennart Agén, Presschef Systembolaget Foto: Magnus Fond

Lennart Agén, Presschef Systembolaget Foto: Magnus Fond

– Det här är inte någon lågprisprodukt. För tre burkar, som motsvarar en flaska, får du betala 130 kronor. Och det finns redan både tetror och flaskor i alla möjliga storlekar, så det borde inte spela någon roll. Det är väl snarare bra att man inte behöver köpa mer än man tänkt dricka?

Det går inte heller att återförsluta burken. Kan inte det göra att man dricker mer?

– Det gäller ju de flesta av våra förpackningar. Mitt råd till alla som får en slatt över är att inte dricka upp den, utan frysa in den och använda i matlagning, säger Lennart Agén.

 

Sven Andréasson, professor vid Karolinska institutet och chef för Riddargatan 1, är mer bekymrad.

– Det man kan säga i ett så här tidigt skede är att den här förpackningen är ett tydligt uttryck för hur industrin vill nå olika konsumentgrupper i syfte att sälja mer. Vi vet inte vilka effekter det kan tänkas ha, men det är något som borde studeras framöver, säger han, till Svenska Dagbladet.

 

Dela artikeln:
0