Unga mot langning

Utanför Systembolaget på Brogatan i Mölndal, står Fethia Alkan och Ionna Skoumpa, 17, och pratar langning med vuxna.

Enligt Göteborgsposten drivs kampanjen av folkhälsosamordnaren och brottsförebyggande rådet i Mölndal i samarbete med stadens boendeprojekt. Syftet är att lyfta fram problemet med vuxna som langar till både egnas barn och andras.

– De köper ut till sina barn för att de är rädda för att barnen annars får tag på alkohol någon annanstans, säger Alan Abdali, bråsamordnare i Mölndal.

Forskningen visar dock att unga som får alkohol hemma dricker mer än andra och att ju tidigare ungdomar gör sin alkoholdebut, desto större är risken att de fastnar i ett missbruk.

Sju ungdomar har anställts i boendeprojektet Attraktiva Åby. Tre timmar i veckan arbetar de med olika saker som ska öka trivsel, delaktighet och trygghet i bostadsområdet. Inspirerade av ungdomar i Kållered som arbetat på liknande sätt har ungdomarna själva tagit initiativ till langningskampanjen.

– De flesta tar bara emot broschyren, men jag tror ändå att de tänker till om de köper ut, säger Ionna Skoumpa. – Jag tror att köper man ut en gång så köper man ut fler gånger om ens barn tjatar hål i huvudet på en, säger Fethia Alkan.

Eva Ekeroth

Mer från Accent