Marknadsföring

”Unga kvinnor utsätts för massiva kampanjer för att dricka”

Enligt KSAN har marknadsföringen av alkohol och tobak riktad till unga kvinnor ökat kraftigt. "Den riktar sig gärna till det undermedvetna", säger Leena Haraké.

I våras, lagom till studenten, kunde man ute i butikerna köpa glas i en förpackning som liknade en exklusiv handväska. Förpackningen var också intill förväxling lik en vinbox som säljs på Systembolaget. Målgruppen för glasen råder det knappast någon tvekan om.

− Marknadsföring som riktar sig till unga kvinnor har ökat markant på senare år, både från alkohol- och tobaksindustrin. Den riktar sig gärna till det undermedvetna, ofta rör det sig bara om anspelningar, säger Leena Haraké, kanslichef på KSAN.

Kvinnoorganisationernas samarbetsråd i alkohol- och narkotikafrågor, som KSAN uttyds, har i många år kämpat för att uppmärksamma kvinnors och flickors situation med fokus på alkohol och narkotika. Leena Haraké berättar om snus med lakritssmak, blommiga ölburkar och rosa snusdosor och cigaretter. Hon visar också en annons där en kvinna håller ett läppstift mellan fingrarna.

− Jag visade bilden för grannens barn i lågstadieåldern och frågade dem vad kvinnan gjorde. ”Hon röker” svarade de omedelbart, berättar hon.

Hon har fler liknande annonser uppklistrade på väggarna. På samma sätt ser det ut på de modebloggar som läses av många unga kvinnor varje dag.

− Unga kvinnor utsätts för massiva kampanjer för att dricka, röka och snusa. Det traditionella drogförebyggande arbetet räcker inte längre, säger Leena Haraké.

Istället försöker KSAN göra unga tjejer medvetna om vad de utsätts för. KSAN har tagit fram ett handledarmaterial med titeln ”Det rosa monstret” som kan användas i studiecirklar eller gruppträffar.

− Unga tjejer har makt. Unga är en köpstark grupp idag. Vi vill få tjejerna att använda sin konsumentmakt, säger Leena Haraké.

Mer från Accent