Två av tre vill ha kvar Systembolaget

DRUGNEWS. Systembolagets alkoholförsäljning ökade marginellt, +0,1 procent, omräknat i ren alkohol, tredje kvartalet jämfört med samma period ifjol. Stödet för monopolet är starkt, hela 66 procent av tillfrågade vill ha kvar Systembolaget och dess monopol.

Stödet för Systembolaget, som mätts av Sifo under juli till september av Sifo, är något högre än tidigare mätningar i år, (65 procent andra kvartalet). Och är den högsta kvartalssiffran någonsin, 66 procent. Två av tre stöder monopolet.

– Det är glädjande att svenska folket uppskattar den service och det sortiment som Systembolaget erbjuder och även inser vikten av att alkohol säljs under ansvarsfulla former, säger Systembolagets presschef Lennart Agén.

Utbildning och ålderskontroller har setts över sedan några systembutiker sålde alkohol till omyndiga ungdomar i Östergötland i september vid provköp på SVT:s uppdrag. ”Olyckliga misstag som inte får hända”, som Agén uttrycker det för Drugnews.

Vad gäller alkoholförsäljningen senaste kvartalet, så var det bara vin som ökade, +2,6 procent, medan sprit minskade 3,3 procent, stark öl -0,8 procent och cider/blanddrycker -0,5 procent. Totalt +0,1 procent för totala alkoholförsäljningen under perioden.

Försäljning av alkoholfria drycker ökar mest, senaste kvartalet hela +36,4 procent. Men kvantiteten är ännu liten, (under kvartalet såldes 386 000 liter alkoholfritt, jämfört med exempelvis 48,8 miljoner liter vin).

– Det är roligt att fler väljer alkoholfritt, mest säljs mousserande drycker och alkoholfritt öl. Vi kommer att utöka sortimentet framöver, exempelvis med svensk äppelcider och juicer, säger Lennart Agén.

Hittills i år har alkoholförsäljningen på Systembolaget ökat 1,4 procent, omräknat i ren alkohol. Men enligt alkoholforskarna på Sorad, Stockholms universitet, låg totala alkoholkonsumtionen i stort sett stilla under första halvåret 2010. Systembolagets ökade försäljning balanseras av att smuggling och hemtillverkning minskat.

Drugnews/SL

Mer från Accent