TV 4 får böta för gynnande av ölmärke
Foto: Joe Gratz/Flickr/CC BY 2.0

TV 4 får böta för gynnande av ölmärke

Förvaltningsrätten i Stockholm bifaller Granskningsnämndens ansökan om att TV 4 ska böta 50 000 kronor. Skälet är att ett specifikt ölmärke exponerats i programmet Sveriges mästerkock.
Av: Ulrica Ambjörn

TV 4 fälldes hösten 2016 för otillbörligt kommersiellt gynnande i ett avsnitt av programmet Sveriges mästerkock. Avsnittet spelades in på ett bryggeri och Granskningsnämnden bedömde att exponeringen av bryggeriets namn och logotyp, ölflaskor samt positiva omdömen, framstod som marknadsföring.

 

Nu kommer efterspelet då Förvaltningsrätten i Stockholm bifaller Granskningsnämndens ansökan om att TV 4 ska betala 50 000 kronor i särskild avgift för överträdelsen. I sitt beslut trycker Förvaltningsrätten särskilt på att TV 4 tidigare gjort sig skyldig till flera liknande reklamöverträdelser. Rätten pekar även på att programmet inte är direktsänt, vilket gett TV 4 goda möjligheter att minska varumärkets exponering. Att programmet är rikstäckande och når en stor publik har också haft betydelse vid bedömningen.

Så här gör du om du vill anmäla ett program till Granskningsnämnden.

 

Vill du läsa mer om alkohol och andra droger? Prenumerera kostnadsfritt på Accents nyhetsbrev och få veckans nyheter direkt i din mejlbox:

»
Dela artikeln:
0