Turistinvasion ökar alkoholkonsumtionen i Asien och Afrika

Foto: Martin Hultén

Varje år reser fem miljoner turister till Thailand, många av dem svenskar. Ännu fler når exotiska resmål i Sydostasien och Afrika. Turismen har de senaste 30 åren blivit många länders huvudsakliga inkomstkälla – på gott och ont.

En ny rapport, ”Happy Hour från paradiset”, från nätverket Schysst resande, som bland andra IOGT-NTO, Ecpat och Fair Trade Center står bakom, visar att alkoholkonsumtionen i de länder dit vi reser ökar kraftigt.

Detta beror bland annat på att turister under semestern tenderar att dricka mer än hemma, vilket bidrar till att högriskkonsumtionen överförs. Turisternas efterfrågan på alkohol ökar tillgängligheten också för den inhemska befolkningen.

– Man kan säga att turismen och alkoholindustrin går hand i hand, genom att alkoholindustrin använder sig av samma reklamattribut som turistbranschen. Släpp loss och njut! säger Sara Heine från IOGT-NTO, rapportens författare.

I alkoholens spår kommer ökat våld, sexuellt utnyttjande av minderåriga, prostitution och unga kvinnor som tvingas arbeta som ölflickor på barer.

Rapporten konstaterar att det knappt finns någon forskning eller statistik kring alkoholkonsumtionen i turistländerna i Sydostasien, varför det är svårt att veta exakt hur mycket konsumtionen ökat. Klart är i alla fall att turismen har en tydlig inverkan på konsumtionsmönster och överförande av ny alkoholkultur.

I rapporten ges en rad rekommendationer. Bland annat att stöd måste ges till utveckling av alkoholpolicys i de länder som saknar en fungerande lagstiftning, researrangörer måste utbildas om den lokala alkoholsituationen och alkoholfria alternativ måste införas.

Researrangörerna bör också informera resenärerna om sambanden mellan deras eget drickande och den lokala alkoholkonsumtionen.

Maria Zaitzewsky Rundgren

Mer från Accent