I rörelse

Tajming, kunskap och lite tur

”Tajming, kunskap och lite tur” är en ny bok som släpptes i fredags från Sober förlag. Boken handlar om IOGT-NTO:s arbete i EU under Sven-Olov Carlssons tid som ordförande. Författare är Accents tidigare chefredaktör Eva Åhlström.

Boken ”Tajming, kunskap och lite tur”, beskriver IOGT-NTO:s arbete med att strida för att få behålla de alkoholpolitiska instrument som Sverige hade vid EU-inträdet, och så småningom för att få en bättre alkoholpolitik i EU.

Boken skildrar Sveriges första tid i EU genom Sven-Olov Carlssons ögon. Han blev ordförande för IOGT-NTO 1995, samma år som Sverige gick med i EU. Hans ordförandeskap kom därför att handla mycket om EU-frågor.

Det var dock ingen självklarhet. Många inom rörelsen ansåg att det var i Sverige som arbetet skulle göras.

− Men vi var flera som ansåg att arbetet på hemmaplan borde kompletteras med närvaro i Bryssel. Och 1996 kom beslutet på att vi skulle finnas i Bryssel. Det var startskottet på EU-arbetet, säger Sven-Olov Carlsson.

Av det som IOGT-NTO har bidragit till är Sven-Olov Carlsson mest nöjd med EU:s förändrade syn på alkohol.

− När vi gick med var alkohol en ren jordbruksfråga, nu är det en folkhälsofråga och EU har en alkoholstrategi, säger han vid en paneldiskussion som anordnades på fredagen i samband med att boken släpptes.

Han påpekar också att mycket annat hänt i EU.

− Fransmännen minskar sin alkoholkonsumtion med omkring en liter per år, säger han.

Mest missnöjd är han med hur undantaget från införselkvoterna sköttes.

− Vi borde tagit frågan till EG-domstolen. Det var dåligt skött av flera regeringar, säger han.

Jenny Cisneros Örnberg, prefekt på SoRAD, deltog också i diskussionen. Hennes doktorsavhandling handlar om hur svensk alkoholpolitik påverkats av EU och hur EU påverkat svensk alkoholpolitik. Hon ser två förklaringar till att det blev som det blev.

− Sverige har varit ”den duktige europén” som inte ville bråka. Initialt handlade det om okunskap om hur man hanterar EU-maskineriet, och så förstås om prioriteringar, säger hon.

Gabriel Romanus, som vid tiden för EU-inträdet var vd för Systembolaget, ingick också i panlen.

− Man borde tagit upp monopolen redan under EES-förhandlingarna. Kanske man inte tyckte att Vin & Sprit var någon alkoholpolitisk succé och därmed inte så mycket att värna om, men det hade vi ju kunnat ändra på, säger han.

Han tycker också att det är illa att Systembolaget förlorade monopolet på försäljning till restauranger.

− Nu har vi ju en rent kommersiell kedja från producent till kund på restaurangsidan, säger han.

I den närmaste framtiden tror Jenny Cisneros Örnberg att alkoholreklambegränsningar kan vara att vänta.

− Jag skulle önska att jag kunde säga att höjda skatter och tillgänglighetsbegränsningar ligger i en nära framtid, men det tror jag inte. Däremot är EU:s medlemstater nog mogna för åtgärder mot alkoholreklam. Särskilt om man kan påvisa att ungdomar påverkas, säger hon.

Gabriel Romanus håller med om att EU-medborgarna är trötta på alkoholreklam.

− Men, jag tror också att det borde gå att få igenom en förnyad strategi. Alla EU:s medlemsländer är ju också med i WHO och där har man kunnat enas om en tuffare strategi, säger han.

Sven-Olov Carlssons framtidsvisioner går utanför EU:s gränser.

− I Afrika och utvecklingsländer i andra delar av världen måste vi agera. Där satsar industrin hårt. I västvärlden kan inte folk dricka mer än de gör. Därför måste industrin hitta nya marknader. De lägger sig i alkoholpolitiken och vill ”lära” folk att dricka, säger han. Men varför ska man lära folk att dricka i länder där normen är att inte dricka alls?

Mer från Accent