Systemet kan tvingas sälja kokalikör

Drugnews. I vår börjar Systembolaget sälja öl, vin och sprit via sin nätbutik. En leverantör vill nu få med en likör med urlakade kokablad i det omfattande sortimentet. Nu undersöker jurister om produkten ska stoppas.

I dagarna startar detaljhandelsmonopolet en försäljning av drycker även via nätet. Sortimentet är över 8 000 produkter som inte finns i butikerna och det tar cirka åtta arbetsdagar innan kunden får ett sms om att beställningen finns att hämta i en butik.

En leverantör vill få med en utmanande kokalikör i beställningssortementet. Drycken, Agwa de Bolivia Coca herbal liqueur, tillverkas i Holland och har en alkoholstyrka på 30 procent, men den innehåller även kokablad och många olika örter.

Handplockade kokablad
I reklamen berättas att färska kokablad handplockats i Anderna och fraktats från Bolivia till fabriken i Europa där växtens alkaloider påstås helt avlägsnas för att slutprodukten inte ska innehålla spår av kokain.

– Den här kokalikören är inget som vi efterfrågat eller som vi avser ha i våra butiker eller i ordinarie sortimentet. Våra jurister tittar nu på ansökan med anledning av likören är utmanande och uppges innehålla kokablad, säger Systembolagets informationschef Lennart Agén till Drugnews.

Systembolaget får inte diskriminera vissa alkoholprodukter, men vissa förutsättningar och regler måste uppfyllas för att produkten ska kunna lanseras i Systembolagets regi.

– I slutändan kan det bli så att vi tvingas sälja den här likören, precis som vi blev när det handlade om alkoläsken som ju är en produkt som främst vänder sig till ungdomar, säger Lennart Agén.

Rykten om kokaineffekt
Effekten av likören sägs likna den som uppnås genom att tugga kokablad eller dricka kokaté. På olika forum på nätet spekuleras det vilt om dess effekter, drinkrecept finns tillgängliga och tips på hur man kan bli kokapåverkad delas ut. Limejuice påstås frigöra kokats alkaloider och ett kokarus kan uppnås om lime och energidryck tillförs.
Livsstilsmedia har uppmärksammat kokalikören och ett 30-tal krogar och restauranger runt Sverige har den i sina sortiment.

– Hos oss har likören blivit ganska populär. Vi har bara haft den i ett par månader, men när det kommer något nytt vill ju alla prova, säger Sanna vid Myntha Kök & Bar i Lund, med många studenter som gäster, till Drugnews.

Säljer bra
Hos leveranören Wineworks AB – som distribuerar kokalikören i Sverige och ansöker hos Systembolaget – understryker man att den inte är en huvudprodukt. Men att den säljer ganska bra till krogar och grossister trots att företaget inte har marknadsfört likören ännu i Sverige.

Kokalikören har enligt importören och Wikipedia granskats och godkänts av EU och USA:s livsmedelsmyndighet. Men en drogromantisk koppling skulle kunna bli skadlig för företaget.

– Skulle likören väcka en debatt som är negativ för Wineworks, skulle jag rycka den ur sortimentet direkt, säger Paal Wesenlund, VD för Wineworks AB, till Drugnews.

Drugnews/Bruce Clarke

Mer från Accent