systembolaget

Systemet allt mer poppis

72 procent av svenskarna stöder Systembolagets monopol jämfört med bara 49 procent för tio år sedan. Samtidigt är kundnöjdheten bättre än någonsin tidigare.

Systembolagets vision är att svenskarnas stöd för monopolet ska vara 100 procent, enligt Lennart Agén, presschef för Systembolaget.

– Självklart måste vi jobba mot den visionen. Tittar vi tio år tillbaka så har vi snappat upp oss 20 procentenheter, så vi jobbar för det, säger han.

Varför ökar stödet för monopolet kontinuerligt?

– Kunderna och medborgarna är väldigt nöjda med Systembolaget både när det gäller service och hur vi tar ansvar för försäljningsreglerna.

Systembolaget indexerar kundernas nöjdhet när det gäller bland annat butikernas tillgänglighet, kundbemötande, öppettider och sortiment och under det första halvåret hamnade index på 81, där max är 100.

Det är det högsta värdet hittills – vad beror den ökade kundnöjdheten på?

– Det beror på precis samma saker som ligger bakom det ökade stödet för monopolet. Våra kunder är väldigt nöjda med både sortimentet och personalens varukunskap och de tycker att det är viktigt att Systembolaget tar sitt samhällsansvar.

Systembolaget genomför testköp för att se hur ålderskontrollen i butikerna fungerar. Under det första halvåret efterfrågades legitimation vid 95 procent av alla testköp, vilket är en procentenhet högre än motsvarande period förra året.

– Vi jobbar väldigt intensivt på att förbättra ålderskontrollerna genom att utbilda våra medarbetare. Vi kan inte vara nöjda förrän vi når 100 procent.

När det gäller Systembolagets försäljning omräknat i ren alkohol så ökar den svagt, med 0,8 procent första halvåret 2012 jämfört med motsvarande period 2011. Försäljningen av alkoholfritt fortsätter dock att öka kraftigt, med 35,7 procent första halvåret 2012 jämfört med motsvarande period 2011.

– Det ökar visserligen från låga siffror, men man måste även se det i relation till förra året. Försäljningen av alkoholfritt har ökat med 20–30 procent år från år, och skuttet med 35 procent är ännu högre.

Varför ökar försäljningen av alkoholfritt?

– Fler och fler blir medvetna om vad man äter och dricker – det gäller speciellt yngre människor. Och vi kan erbjuda bättre och bättre produkter, även sådana som inte är avalkoholiserade, som exempelvis äppelmust. Vi är jättestolta och det stärker oss att utveckla det sortimentet än mer.

Varför ser ni det som er uppgift att sälja alkoholfria drycker?

– Vi tycker att det är jätteviktigt att erbjuda de kunder som inte vill dricka alkohol dryck som har tydlig vuxensmak, snygg flaska och matchar det man ska äta. Men det som också är viktigt är att alkoholfritt finns i dagligvaruhandeln. Vi har inte ensamrätt och vi vill naturligtvis att det blir ännu mer tillgängligt, säger Lennart Agén.

Jenny Stadigs

Mer från Accent