Systembolagets nej till drinkbox har lett till anmälan

Av: Pierre Andersson

Systembolaget vill inte sälja den norska vin- och spritproducenten Arcus 1,5 liters pappersbox med färdigblandad mojito. Nu har Arcus anmält Systembolaget till EU-kommissionen.

– Som bekant är det Systembolagets uppdrag att bidra till att minska alkoholens skadeverkningar. Därför sa  vi nej till färdigblandade drinkar på just box eftersom vi bedömer att det skulle leda till en generellt ökad alkoholkonsumtion och då särskilt i den yngre konsumentgruppent, säger Sara Norell som är inköpsansvarig på Systembolaget.

Boxen på 1,5 liter består av en färdigblandad spritdrink som heter mojito. Arcus ville enligt Sara Norell att drinkboxen skulle listas i Systembolagets beställningssortiment.

– Som leverantör kan man lista vilka produkter man vill i beställningssortimentet men ur ett alkoholpolitiskt perspektiv så sa vi nej. Det är inte den här produkten i sig som vi vänder oss emot det är färdigblandande drinkar generellt i den här typen av förpackning. Vi säljer redan mindre förpackningar av färdigblandade drinkar men här sa vi nej.

Systembolaget avböjde Arcus förfrågan om att sälja drinken i höstas. Anmälan till EU-kommissionen kom strax före jul. Men sedan dess har Sara Norell inte hört något mer om ärendet.

Systembolaget har tidigare sagt nej till att sälja både lådviner och alkoläsk på grund av att de ansåg att det skulle öka konsumtionen och i alkoläskens fall, att den till stor del skulle drickas av yngre konsumenter. I båda fallen har de till följd av EU:s regler fått ändra sitt beslut och ta in produkterna i sortimentet.

– Här står vårt alkoholpolitiska uppdrag i motsatts till konkurrensen. Vi hoppas att de kommer att lyssna på oss men vi får se hur det går.

Arcus vice vd Frithjof Nicolaysen säger till tidningen WOW News att Sverige borde anpassa sig till EU:s regler.

− Samma regler borde gälla för Sverige som för övriga EU-länder, säger han.

Joanna Wågström


Dela artikeln:
0