hemleverans

Systembolagets hemleveranser kan permanentas

Regeringen föreslår att försöket med hemleverans från Systembolaget permanentas och görs tillgänglig i hela landet. IOGT-NTO:s ordförande gillar inte att det blir fler distributionskanaler, men anser att det viktigaste är att inte monopolet hotas.

Regeringen föreslår att den försöksverksamhet som Systembolaget har, med möjlighet till hemkörning av varor, ska permanentas och göras tillgänglig för hela landet.

– Vi lever i ett avlångt land med väldigt varierade avstånd till serviceverksamhet. Jag tror att detta skulle kunna underlätta för landsbygden, säger socialminister Annika Strandhäll i ett pressmeddelande.

Systembolaget tycker att det är bra om hemleveranser blir tillgängliga för alla.

– Det är ju inte klart än. Först ska det bli en proposition som ska gå igenom i riksdagen. Men hemleveranser är ett sätt att möta kundernas förändrade köpbeteende. Det förväntas idag att man ska kunna handla på nätet och få varorna hemkörda, säger Lennart Agén, presschef på Systembolaget.

Systembolaget är beredda.

– Om den går igenom så får vi förstås gå igenom logistik och transport, eftersom distributionen då ska ske till hela landet, men vi är beredda. Vi har jobbat med detta sedan 2012, så vi känner oss uppvärmda, säger han.

Erfarenheterna hittills är goda enligt Lennart Agén.

– Kunderna är nöjda och ålderskontrollen fungerar. Några tycker att kostnaden är lite hög. När man handlar annat på nätet ingår ofta frakten, men vi tar ut vad det kostar. Vi ger inga rabatter, säger han.

Inte heller är det frågan om någon snabbleverans.

– Det tar minst fyra dagar, säger han.

Vilka är det som använder tjänsten?

– Det är storstadskunder, främst småbarnsföräldrar och äldre. Det handlar antagligen om att få ihop livspusslet och att slippa bära hem tunga varor, säger han.

IOGT-NTO:s ordförande Johnny Mostacero är inte precis entusiastisk, men anser ändå att hemleverans i Systembolagets regi är bättre än om privata aktörer gör detsamma.

– Vår inställning är att all ökad försäljning och ökade försäljningskanaler i grunden är negativt. Ska man se något positivt så är det att det här sker under Systembolagets flagg och regi, vilket säkrar upp monopolet, säger han.

Liksom Lennart Agén anser han dock att kunderna förväntar sig att kunna handla på internet.

– Vi måste ju inse att all handel är under ett paradigmskifte. Man kommer att gå från att köpa fysiskt till att handla på nätet.

Han anser inte heller att Systembolagets näthandel är problemet.

– Det stora problemet är den näthandel som görs från utlandet av andra aktörer än Systembolaget. Så länge näthandel opereras av Systembolaget kan man se det som en garanti för att monopolet inte hotas.

Johnny Mostacero konstaterar att sajten bubblig.se som förra året uppmärksammades för sina hemleveranser av alkohol på kvällar och helger i Malmö, inte längre finns kvar.

– Kanske var kunderna i Malmö och Lund för lojala mot Systembolaget. Eller så var det hela bara en grej för att provocera kring monopolet, säger han.

Mer från Accent