Systembolaget varnar Vinguiden än en gång
Foto: Per G. Norén

Systembolaget varnar Vinguiden än en gång

Systembolaget anser att Vinguiden sprider vilseledande reklam och överväger rättsliga åtgärder.
Av: Eva Ekeroth

I ett pressmeddelande skriver Systembolaget att reklamfilmer som visas i flera TV-kanaler, på Facebook, Youtube och Vinguidens webbplats ger intryck av att de samarbetar med Systembolaget, att Vinguiden har ett eget sortiment av alkoholdrycker och att kundbeställningar görs hos Vinguiden.

I själva verket länkar Vinguiden till Systembolagets beställningssortiment och produkterna hämtas i Systembolagets butiker eller levereras av Systembolaget, om köparen så önskar och bor på en ort som har hemleverans.

Systembolaget gör inte reklam för sina varor, men via Vinguiden kan en vinleverantör få sina produkter marknadsförda och länkade till beställningsformuläret på Systembolagets webbplats. Vinguiden får sedan provision på sålda flaskor av leverantören.

– Systembolaget kan inte acceptera att Vinguiden har reklam som ger intryck av att de har ett samarbete med Systembolaget eller av att Systembolaget står bakom deras verksamhet. Reklamen är dessutom sakligt felaktig på flera punkter, säger Systembolagets chefsjurist Malin Sandquist.

Vinguiden får nu ett varningsbrev av Systembolaget innan rättsliga åtgärder vidtas.

Dela artikeln:
0