Systembolaget satsar på internetförsäljning
Foto: Systembolaget

Systembolaget satsar på internetförsäljning

Nu kan alla kunder beställa drycker direkt via systembolaget.se och hämta ut dem hos något av Systembolagets ombud. Systembolaget tror inte att det här kommer att leda till en ökad alkoholkonsumtion.
Av: Maria Zaitzewsky Rundgren

Systembolagets kunder har sedan en längre tid kunnat beställa sina varor hos ombudet på orten där de bor. Det har inneburit att beställningen görs hos ombudet – och sedan hämtas ut på samma ställe. Sedan en period har man testat att låta kunder knutna till 60 ombud beställa sina varor via nätet – och därefter hämta ut dem hos ombudet. Kunden slipper alltså göra två vändor till ombudet.

Från och med den 18 februari får alla kunder samma möjlighet.

– Vi ser detta som en förbättrad service till våra kunder, som nu slipper att gå två gånger till sitt ombud. Dessutom finns bra information på Systembolagets webbsida, information som kunden tidigare inte kunnat ta del av när han eller hon beställde varor hos sitt ombud, säger Elina Yli-Torvi, pressekreterare på Systembolaget, till Accent.

Hon tror inte att internetsatsningen riskerar att öka alkoholkonsumtionen.

– Nej, vi är inte av den uppfattningen. Detta handlar endast om bättre service till våra kunder. Det ligger inte i Systembolagets intresse att få folk att dricka mer, säger hon.

 

S-G Petterson, ordförande i IOGT-NTO i Öjebyn, som är en av alla de orter där invånarna från och med nu kan beställa sina alkoholhaltiga drycker via internet, har en mer kritisk hållning.

– Jag anser att allt som underlättar för människor att dricka alkohol är negativt. Men jag tycker samtidigt att vi har viktigare saker att bekymra oss om. Som alkoholreklamen och införselkvoterna. Systembolagets internetsatsning är i sammanhanget ingen stor sak, säger han till Accent.

Dela artikeln:
0