Systembolaget populärare än någonsin

Sju av tio svenskar vill att Systembolaget ska ha ensamrätt på att sälja alkohol i Sverige. Det visar en Sifo-undersökning som presenteras i samband med Systembolagets första kvartalsrapport 2011.

69 procent svarade ja på frågan om de vill att Systembolaget ska finnas kvar i sin nuvarande form. Under helåret 2010 var motsvarande siffra 66 procent.

– Jag tror att det beror på balansen mellan att vi ger våra kunder god service samtidigt som vi är tydliga med vårt uppdrag att begränsa alkoholens skadeverkningar, det är helheten som är den viktiga. Det handlar om kundupplevelser, att butiken ser trevlig ut och kompetent personal. Det är ett arbete som tar lång tid och som nu har börjat betala tillbaka, säger Systembolagets presschef Lennart Agén.

Samtidigt har Systembolagets försäljning av alkoholdrycker sjunkit något. Totalt har man sålt 93 230 000 liter ren alkohol under första kvartalet. Det är en minskning med 2,7 procent jämfört med samma period förra året. Allra mest minskar försäljningen av sprit, ner 7,2 procent.

– Det är alltid svårt att spekulera i men mycket handlar om disponibla inkomster. Räntan har gått upp så vi har lite mindre i plånboken, det kan vara en förklaring.

Drycken Blåbär 100% är en av de nya alkoholfria produkterna i Systembolagets sortiment.

Försäljningen av alkoholfritt fortsätter att öka kraftigt, dock från en väldigt låg nivå. Jämfört med första kvartalet 2009 har försäljningen gått upp med 24,4 procent. Totalt handlade svenskarna 231 000 liter alkoholfritt.

– Det är kul tycker vi. Alkoholfritt har ökat under en längre period med riktigt stora ökningar kvartal från kvartal. Det har blivit en del av ett gott värdskap att när man bjuder till kalas även serverar schyssta alkoholfria drycker, inte bara läsk och vatten. Det ska vara vuxensmak och passa till mat.

Systembolaget kommer under året fortsätta utveckla det alkoholfria sortimentet. De ska ta in fler produkter som inte är avalkoholiserade viner, som en stor del av sortimentet består av idag, såsom äppelmust och andra fruktdrycker.

– Det är ett sätt för oss att öka målmedvetenheten och att leva upp till vårt uppdrag att minska alkoholens skadeverkningar, säger Lennart Agén och tillägger:

– Jag skulle gärna se att fler av dina läsare, medlemmarna i IOGT-NTO, upptäcker sortimentet och blir ambassadörer för det.

Joanna Wågström

Mer från Accent