Alkoholreklam

Sydafrika ett steg närmare reklamförbud

Den sydafrikanska regeringen har godkänt ett lagförslag som förbjuder alkoholreklam. Förslaget är nu ute på remiss.

− Tanken med förslaget är att minska marknadsföringen och exponeringen av alkohol. Det skadliga bruket av alkohol påverkar individen, familjen, samhället, ekonomin och i slutändan hela landet. Ansvaret för sydafrikanernas hälsa vilar på staten och forskningsresultat tyder på att alkoholreklam har en negativ inverkan, säger socialminister Bathabile Dlamini.

Hon hänvisar till en långtidsstudie som genomförts i 20 länder under 26 års tid. Enligt studien minskar inte konsumtionen av reklamförbud, men Bathabile Dlamini anser ändå att reklamen glamouriserar alkoholkonsumtion och uppmuntrar användningen av en produkt som orsakar allvarlig skada på individ och samhälle och trots att industrin hävdar att unga inte är målgrupp så indikerar forskningen att reklamen påverkar barns och ungas beteende.

− Lagförslaget baseras på forskning, säger Bathabile Dlamini.

Enligt Bathabile Dlamini är alkohol den tredje ledande riskfaktorn för sjukdom och död i Sydafrika och de direkta kostnaderna för samhället är dubbelt så stora som skatter och avgifter ger tillbaka.

Neren Rau , vd för Sydafrikas handelskammare, tror inte att lagen kommer att få önskad effekt.

− Alkoholmissbruk är ett symptom på socioekonomiska problem och arbetslöshet. Kommer vi till rätta med de problemen kommer alkoholproblemen också att minska, säger Neren Rau.

Mer från Accent