Alkoholreklam

”Sverige behöver skärpt lag mot alkoholreklam”

I en debattartikel publicerat av Nyheter24 kräver IOGT-NTO hårdare tag mot alkoholreklamen.

Just nu firas Folknykterhetens Vecka och IOGT-NTO satsar särskilt på att få ut frågan om alkoholreklam. Ett resultat av detta syns i en debattartikel hos Nyheter24, där IOGT-NTO:s ordförande Anna Carlstedt menar att Sverige behöver hårdare reglering kring alkoholreklamen:

”Vi har en situation i dag där alkoholindustrin flyttar gränserna för marknadsföringen varje dag, i alla kanaler. Vi har ett förbud mot alkoholreklam i tv, trots det ser vi vin- och spritreklamer varje kväll i de kommersiella kanalerna. Vi har även sett en enorm ökning av reklamen i printmedia vilket lett till att ett tidningsuppslag utan alkoholreklam snarare är undantag än norm.”

Anna Carlstedt menar bland annat att en större översyn än att bara titta på enskilda delar behövs.

”Det är hög tid för regeringen att tillsätta en utredning om marknadsföringen av alkohol. Det räcker inte att bara utreda reklamen på sociala medier. Vi behöver en utredning för att ta ett helhetsgrepp och det behövs en översyn kring den totala omfattningen av marknadsföringen. Utredningen behöver också granska vilka åtgärder som krävs för att de regleringar som styr marknadsföringen av alkohol går hand i hand med den svenska alkoholpolitiken i stort.” 

Läs hela debattartikeln här.

Mer från Accent