Finland

Starköl i finländska mataffärer – slagsmål om hyllutrymmet

Sedan årsskiftet kan finländarna köpa starköI och alkoläsk i mataffärerna, i kiosken och på macken. IOGT-NTO varnar för konsekvenserna.

En ny liberalare alkohollag har debatterats både länge och väl i Finland. Hur det skulle gå med förslaget var oklart in i det sista inför omröstningen i riksdagen i december. Partierna hade kommit överens om att alla ledamöter fick rösta efter sitt samvete, oavsett partigrupp.

Den omröstning som blev jämnast handlade om att höja alkoholgränsen från 4,7 till 5,5 procent för öl, cider och alkoläsk, som får säljas i detaljhandeln. Här röstade 98 ledamöter för och 94 emot, rapporterar Helsinki Times.

När väl beslutet var taget i riksdagen gick det fort. Två veckor senare, den första januari trädde den nya lagen i kraft.

Bryggerierna jobbar för högtryck för att kunna fylla ut det begränsade utrymmet på butikshyllorna med just sina märken. Helsinki Times spår att de produkter som inte faller kunderna i smaken snabbt kommer att försvinna ur detaljhandelns sortiment. Den korta tiden gynnade de större bryggerierna som hade mer i lager.

Tidigare har det bara varit tillåtet att sälja alkoholdrycker som tillverkats genom jäsning i livsmedelsbutiker, kiosker och på bensinmackar. Men nu tillåts alltså även försäljning av alkoläsk.

Förespråkarna för den nya lagen finns bland annat i restaurangbranschen. Motståndarna, som riksdagens social- och hälsovårdsutskott, har fört fram hälsoriskerna.

Johnny Foglander, politisk sekreterare i IOGT-NTO, tycker det är väldigt märkligt att Finland väljer att gå emot all vedertagen forskning och de rekommendationer som finns för en effektiv alkoholpolitik.

– Begränsad tillgänglighet är ett av de viktigaste verktygen för att hålla konsumtionen och därmed skadorna nere, säger han.

En annan nyhet i lagen är att så kallade mikrobryggerier kan ansöka om tillstånd för att sälja direkt till kunderna, maxnivån för alkohol är då 12 procent.

Alko, den statligt ägda detaljhandelskedjan, som nu släpper en del av sitt monopol, utökar sina öppettider till klockan 21 på vardagar och till 18 på lördagar.

Nytt är också att restauranger tillåts att annonsera om ”happy hour” både ute på gatan och i tidningar.

Johnny Foglander tycker det är underligt att Finland inte dragit slutsatserna av vad som hände när man sänkte alkoholskatten kraftigt för ett antal år sedan.

– Då ökade de alkoholrelaterade dödsfallen kraftigt. Den lärdomen har uppenbarligen inte tagits tillvara. Jag är övertygad om att de nya lagarna kommer leda till negativa konsekvenser för folkhälsan.

När hela lagen träder i kraft den 1 mars 2018 kommer barer, pubar och restauranger att kunna förlänga sina serveringstider från klockan 3.00 till 4.00 genom en anmälan.

Pressmeddelande från finska social- och hälsovårdsministeriet 

Mer från Accent