Självförtroendet ökar av inbillad alkoholkonsumtion

Franska forskare har bekräftat, det som många redan anat, att den som tror sig dricka alkohol känner sig sexigare, smartare och roligare, även om omgivningen inte håller med.

I första försöket fick 19 män, som druckit alkohol, skatta hur attraktiva de ansåg sig vara på en skala från ett till sju. Sedan mättes hur påverkade de var genom ett utandningsprov. De som druckit mest var också de som skattade sig själva högst på skalan.

I nästa fas inbjöds 94 män till en smaktest av en ny fruktdrink. Hälften av männen fick en alkoholfri variant och den andra hälften en med alkohol. De informerades dock inte om vilka som fick vilken drink. Därefter ombads de att göra ett filmat omdöme om drinken till en annonskampanj för det nya märket. Försökspersonen fick sedan titta på inspelningen och skatta sin egen attraktivitet, fyndighet, originalitet och humor. Slutligen mättes promillenivån. Den varierade från noll till 1,0.

Resultaten, som redovisas i nättidningen News Medical, visar att de som trodde att de druckit alkohol skattade sig själva högre, vare sig det varit alkohol i deras drink eller ej.

Forskarteamet, som leddes at Laurent Begue vid Pierre-Mendes France Universitetet i Grenoble, drar slutsatsen att de det finns en kulturellt relaterad förväntanseffekt på att alkohol ökar attraktionskraften.

− Vår studie visar att enbart det faktum att du tror att du druckit gör att du känner dig mer attraktiv, säger Laurent Begue. Alkoholen i sig påverkar inte känslan.

Alkohol fungerar som ett socialt smörjmedel. Den som druckit alkohol känner sig mer bekväm tillsammans med andra. Baksidan är att omgivningen inte ser individen på samma sätt. Forskarna lät en oberoende jury se de inspelade presentationerna. Många av dem som skattade sin egen attraktivitet högt fick låga poäng av juryn.

Studien kommer inom kort att publiceras i British Journal of Psychology.

Tidigare forskning har visat att det inte bara är personen själv som känner sig mer attraktiv, även andra uppfattas mer attraktiva ju mer man druckit. Något som populärt kallas att ta på sig ”ölglasögonen”.

Brittiska forskare kan vara en förklaring på spåren. De tror att det har att göra med ansiktssymetri. Människor attraheras av symmetri. Personer med symetriska ansikten uppfattas oftast som mer attraktiva än andra. Förmågan att avgöra om ett ansikte är symetriskt eller ej försämras om man dricker alkohol.

Forskare vid Roehamptonuniversitetet i London bad drygt 100 personer skatta ansiktens attraktivitet och symmetri.

Enligt den brittiska tidningen Daily Mail visade resultatet att de försökspersoner som druckit alkohol hade svårare att avgöra om ansiktena var symmetriska jämfört med de som druckit alkoholfritt.

− Människor som har druckit alkohol tenderar att se ansikten som symmetriska även när de inte är det, säger forskaren Lewis Halsey till the Daily Mail.

Enligt tidningen Addiction påverkas kvinnors förmåga ännu mer än mäns.

Eva Ekeroth

Mer från Accent