Kina

Så ska Hello Kitty sälja öl

Den populära seriefiguren Hello Kitty används nu i Kina för att lansera en söt öl med fruktsmak. Se reklamfilmen här.

I barnsligt färgglada 33-clburkar med den japanska seriefiguren Hello Kitty som lockbete lanseras nu en söt öl med fruktsmak i Kina och Taiwan. Smakerna – persika, lemon-lime, passionsfrukt och banan – sägs smaka som läsk spetsad med öl. Lättdrucket och gott enligt vissa. Vedervärdigt enligt andra.

Ölen har 2,3 volymprocent och tanken tycks vara att locka främst minderåriga konsumenter. Men det förnekas av Sanrio, företaget som marknadsför och säljer rättigheterna till Hello Kitty.

– Vuxna kunder har vuxit upp med Hello Kitty, som är en välkänd seriefigur sedan många år, säger en talesperson för företaget till NBC och framhåller samtidigt att smaksatt öl blir allt populärare i Kina och Taiwan.

Det är inte första gången som den söta Hello Kitty-figuren förekommer i sammanhang som inte är kopplade till barn. Bland annat har Swarowski skapat en docka av kristall till ett värde av 60 000 dollar.

Mer från Accent