Så marknadsförs svensk vodka i USA

Det snabbast växande vodkamärket i USA heter Svedka. Spriten tillverkas i Lidköping av Lantmännen. Nu beskylls marknadsföringen för att vara sexistisk – se annonserna här och bedöm själv.
Av: Pierre Andersson

Svedka är en relativt ny aktör på den amerikanska vodkamarknaden, men har på kort tid blivit ett av de populäraste märkena. Varumärket ägs och marknadsförs av Constellation Brands, världens största vintillverkare som nu också gett sig in på spritmarknaden. Spriten tillverkas dock i Lidköping av bondekooperationen Lantmännen.

Reklamen för Svedka är byggd kring en kvinnlig robot med stora bröst och plutande läppar. Till bilderna syns texter som ”I go both ways” och ”I give mixed messages”. Reklamen kritiseras nu för att vara sexistisk och oetisk, men Lantmännen tycker inte att man har något ansvar i frågan.

– Vi vill ju gärna att de ska leva upp till vår reklampolicy men det är inte helt okomplicerat att ställa krav på sina kunder, säger Erik Tellgren, vd på Lantmännen Reppe, till Metro.

Några exempel på annonserna ser du i bildspelet över artikeln.

Dela artikeln:
0