USA

Så gör marijuanabolagen reklam i film och teve

Fyra delstater i USA har legaliserat cannabis och kommersiella intressen bakom narkotikaförsäljningen växer sig allt starkare. Nu ökar produktplaceringen av marijuana i film och teveserier.

Cheryl Schuman är konsult inom marknadsföring och har länge arbetat med produktplacering i Hollywood. Hon har också som många andra hoppat på vågen av affärsverksamheter inom cannabisområdet och driver en verksamhet med marijuanaodling. Cheryl Schuman har också blivit något av en frontfigur för legaliserad cannabis och är såväl redaktör för magasinet Kush som talesperson för ”mammor för marijuana”.

För att ändra bilden av den typiske marijuanarökaren och framställa bruket av cannabis i en mer positiv dager har hon nu börjat arbeta med produktplacering av marijuana.

I teveserien Wilfred, med Elijah Wood i huvudrollen, fanns hennes plantor och produkter med första gången. I andra serier (Weeds, High maintenance, Deadbeat) spelar marijuana en huvudroll. I en intervju med Sveriges Radio menar Cheryl Schuman att det inte är en slump: Det är en kombination av en förändring i amerikanernas syn på drogen, och ett strategiskt arbete från sådana som hon.

– Jobbet går ut på att placera marijuana i normala situationer, säger hon till Sveriges Radio. Mina uppdragsgivare skickar mig manuset och jag ser var i det man kan få med användning av marijuana.

Läs mer och lyssna hos Sveriges Radios Kulturnytt. Du kan också se en intervju från 2013 med Cheryl Schuman om produktplacering av marijuana här.

Mer från Accent