Alkoholreklam

Så gör alkoholindustrin för att kringgå reklamförbud

Kreativa idéer ska mildra effekten av restriktioner mot alkoholreklam. En rad tips publiceras på alkoholindustrins webbportal.

Restriktioner mot alkoholreklam och alkoholsponsring blir allt vanligare världen över. Det konstateras på alkoholproducenternas webbportal Just drinks.

I de länder där reklam är förbjudet, men sponsring tillåts är det ett bra, men dyrt, sätt att upprätthålla uppmärksamheten och knyta an till fansen, enligt Just drinks. Som exempel nämns att Carlsbergs ölmärke Baltika sponsrade både OS i Sochi och ishockeyligan, KHL, och Tuborgs sponsring av musikfestivalen GreenFest.

I Frankrike, där alkoholsponsring är förbjudet, sponsrar ändå Heineken rugbycupen som därför kallas H-cup. Just drinks konstaterar att Heinekens långa samröre med cupen och den lätt igenkännliga röda stjärnan gör att rugbyfansen ändå förstår vad det handlar om. Slutsatsen som dras är att ”sekundära varumärkestillgångar – färger, typsnitt, flaskform, packband – kan användas mycket effektivt”.

Om sponsring inte är möjligt tipsas producenterna om att använda andra metoder som att göra reklam för alkoholfria produkter av samma märke, eller att ta fram en ny produkt som sprittillverkaren Curvoisier som har tagit fram en stilguide där män får tips på hur de ska klä sig.

Enligt Just drinks fungerar även events och produktplacering. James Bond-filmen Skyfall och sista säsongen av Mad Men nämns som särskilt lyckade exempel.

Många av tipsen ovan bygger på att märket redan är väl etablerat. Men enligt Just drinks finns det ändå möjligheter:

”Kreativitet och kontakter har större betydelse än stor budget”.

Att använda fantasin och ge kunderna något att tala om är viktigt när annan form av marknadsföring är förbjuden.

I Vietnam gjorde whiskey-tillverkaren Johnnie Walker en speciell presentförpackning till det vietnamesiska nyåret, Tet, med den kända spatserande mannen på whiskeyflaskan tillsammans med motiv och i färger som associerar till nyårsfirandet.

I Malaysia utlyste Tiger Beer en tävling via glasunderlägg där konsumenterna skulle bidra till en film genom att hitta på scener och nominera vänner att ingå.

Producenterna uppmanas att ligga steget före och tänka att en marknad som är fri i dag kanske inte är det i morgon och förbereda sig för det.

Mer från Accent