alkoholreklam

Så bombas fotbollsfans med alkoholreklam

I en genomsnittlig engelsk fotbollsmatch på TV syns alkoholreklam 111 gånger per timme. "Den måste begränsas", anser forskare.

Barn som ser fotboll på TV exponeras för alkoholreklam två gånger i minuten enligt en ny studie som presenterats på the Science festival. Resultatet har också publicerats i tidskriften Alcohol and Alcoholism.

Forskarna har tittat på TV-sändningarna och registrerat varje gång ett varumärke för alkohol synts i bild, vare sig det är TV-reklam eller annonser vid sidan av planen.

− Våra resultat visar att unga människor riskerar att bli starkt exponerade för alkoholreklam under TV-sända fotbollsmatcher, vilket i sin tur sannolikt påverkar deras attityder till alkohol, säger Andy Graham, en av dem som registrerat förekomsten av alkoholmärken under matcher för den brittiska hälsomyndighetens, NHS, räkning till the Independent.

Han är förvånad över att det var så frekvent förekommande.

− Det var ett konstant bombardemang, säger han.

Sammanlagt tittade forskarna på 18 timma TV-sänd fotboll. Under den tiden visades 2 042 alkoholmärken, främst öl. Alkohol nämndes också 32 gånger muntligt, till exempel när sponsorer nämndes. Vid 17 tillfällen visades TV-reklaminslag. Forskarna bakom studien anser att resultaten ger stöd för restriktioner på för marknadsföringen vid sportevenemang.

− Frivilliga överenskommelser med industrin fungerar inte. Regleringar måste till, säger Jean Adams som undervisar i folkhälsovetenskap på Newcastle University.

Hon säger att alkoholreklam är en stor industri och att barn är särskilt mottagliga.

− Den reglering som finns fokuserar på TV-reklaminslagen, men vår studie visar att det inte är därifrån den mesta exponeringen sker. Precis som för tobak måste vi även reglera sponsring oh annan marknadsföring, säger hon.

En kartläggning av alkoholsponsrade fotbollsevenemang sponsrade av alkoholindustrin och bland annat kommit fram till att 15 av de 20 lagen i engelska ligan har ett alkoholmärke som huvudsponsor. Fotbolls EM 2004 sponsrades av Carlsberg som på kuppen fick se sitt ölmärke växa med 6 procent i världen.

Mer från Accent