Reklam för omstridd alkoglass anmäld
Vanlig vaniljglass, hemtillverkad ölglass och Mathems isglass. Foto: Eva Ekeroth

Reklam för omstridd alkoglass anmäld

På flera platser runt om i landet görs på stora affischer reklam för alkoholistlassen N`ice. Det har resulterat i flera anmälningar till Konsumentverket.
Av: Eva Ekeroth

Alkohol-isglassen säljs av företaget Mathem som levererar matkassar hem till dörren. Glassen, som Accent tidigare skrivit om, räknas inte som alkoholdryck och omfattas därför inte av alkohollagen. Det är alltså fritt fram att sälja till vem som helst och även att göra reklam hur som helst.

I artiklar i flera tidningar har det uppgivits att Folkhälsomyndigheten ser över sina föreskrifter, viket knappast kan täcka över en bristande lagstiftning.

– Vi håller fast vid att det är ett lagstiftningsproblem. En glass omfattas inte av lagens serveringsbestämmelser för alkoholhaltiga drycker. Ändå vill man gärna göra något. Det är inte önskvärt att den här typen av produkter finns till försäljning och når barn och ungdomar, säger Josefin Jonsson, chef för enheten för alkohol- och tobakstillsyn på Folkhälsomyndigheten, till Accent.

Myndigheten utreder nu omfattningen av problemet.

– Vi kartlägger vilka som använder produkten och hur stort problemet är. Vi har föreskrifter som reglerar användningen av alkoholhaltiga preparat. Preparat avsedda att ätas skulle kunna få en åldersgräns. Hittills har det bara handlat om chokladpraliner och dem kan man inte få i sig tillräckligt mycket alkohol av för att det ska kunna bli problem. Lagstiftningen har inte hängt med helt enkelt, säger hon.

Enligt Josefin Jonsson är en ändring av föreskrifter ett stort beslut.

– Det är en kraftfull åtgärd och därför måste vi utreda omfattning och konsekvenser innan vi genomför en ändring, säger hon.

Men är inte själva glassen ett mindre problem än marknadsföringen av den?

– Jo, jag håller med om det. Det är ett stort problem att man marknadsför de här produkterna på ett sätt som tilltalar unga, och att man har namn på glassen som så tydligt kopplas till alkohol, men det kan inte vi göra något åt. Det är Konsumentverkets bord, men man undrar om det verkligen kan vara okej att marknadsföra produkter på det här sättet, säger hon.

År 2011 anpassades lagen till EU, och  det blev lättare att få sälja teknisk sprit.

Skulle den här typen av produkter vara möjliga att sälja inom ramen för den gamla lagstiftningen?

– Det är ett sätt att utmana lagstiftningen. Det finns ett vakuum i lagstiftningen som utnyttjas av innovativa entreprenörer. Jag tror inte att den gamla lagstiftningen skulle ha hindrat dem, säger Josefin Jonsson.

Till Konsumentverket har anmälningar av reklamen kommit in från flera privatpersoner de senaste veckorna, men något ärende är ute öppnat ännu.

– I dagsläget har vi inget öppnat ärende. Det finns inga särskilda marknadsföringsregler för alkoholhaltiga preparat. Om man ser till syftet med alkohollagstiftningen är det inte uteslutet att reglerna för marknadsföring av alkoholdryck skulle kunna vara tillämpliga på alkoholglass, men det måste en domstol avgöra. Det är svårt för oss att agera när Folkhälsomyndigheten definierat glassen som ett alkoholhaltigt preparat, säger Kristina Wallin, jurist på Konsumentverket, till Accent.

Carlsberg lanserar en ölglass inför Almedalsveckan. Glassen är gjord på alkoholfri öl och alltså inte ett alkoholhaltigt preparat.

– Då är det ännu svårare. Carlsberg har ju en hel del alkoholfria produkter i sitt sortiment och glassen innehåller inte alkohol. Då kan man inte direkt göra kopplingen att marknadsföring av glassen är detsamma som marknadsföring av alkoholhaltig dryck, säger hon.

 

Mathem har egna regler som säger att den som köper deras alkohol-isglass ska vara över 18 år, men någon lag som reglerar köparens ålder finns inte.

Glassen innehåller fem procent alkohol, lika mycket som en starköl av svagare sort. Glassen säljs i fyra smaker, alla välkända alkoholdrinkar, i en förpackning som förknippas med glass avsedd för barn.

 

Enligt Nyheter 24 ska glassens framtid utredas.

– I regeringskansliet förbereds nu direktiv till en utredning som bland annat kommer att se över behovet av förändringar i alkohollagstiftingen med anledning av att det lanseras nya alkoholhaltiga preparat och produkter på marknaden. Målsättningen är att en utredning ska kunna påbörja sitt arbete under hösten 2016, säger Helena Paues, pressekreterare åt folkhälsominister Gabriel Wikström till Nyheter24.

Dela artikeln:
0