Pool Media: Vi vill öka insynen

Säljföretaget Pool Media som Accent tidigare granskat ska omorganiseras. Hemsidan är för tillfället nedstängd med ett meddelande om att en omorganisation pågår. Syftet är att öka insynen, enligt företagets informationsansvariga Helena Krona.

– Pool Media är en koncern som består av flera olika delar. Nu ska vi bolagisera så att alla delar blir bolag. Men allt är inte riktigt klart ännu så jag kan inte tala om exakt hur det kommer att bli, säger hon.

Varför omorganiserar ni?
– Bakgrunden är att vi har förstått att det har varit mycket diskussioner om att det inte är tillräcklig insyn i vårt bolag. Det ska bli bättre insyn.

Som Accent kunde avslöja i våras marknadsför Pool Media sina egna kampanjer, Ett narkotikafritt samhälle och Riksorganisationen för utsatta barn, som organisationer trots att de är vinstdrivande helägda dotterbolag till Pool Media. Sponsorerna tror att de stöttar ideell verksamhet när i själva verket det mesta av pengarna går till omkostnader i bolaget och till aktieutdelningar för Pool Medias ägare Morgan Falk och sonen Niklas Falk. Endast en liten del går till de välgörande ändamål som folk tror att de sponsrar när de skänker sina pengar.

Efter att Uppdrag Granskning i höstas gjorde ett program om Pool Medias försäljning av Riksförbundet Hem och Skolas kampanjer, En rökfri ungdom och Nolltolerans mot mobbing, har företagets verksamhet än en gång ifrågasatts. Pool Media hade samlat in 43 miljoner under 2009 till kampanjerna men bolaget behöll 34 miljoner själva, 80 procent av de insamlade medlen.

Hem och Skola har nu stoppat Pool Medias försäljning av kampanjerna. Men avtalet mellan Hem och Skola och Pool Media, som bland annat NBV:s tidigare förbundsrektor Ulf Eriksson var med och tecknade, löper ända till 2027, under den tiden kan inte Hem och Skola starta någon egen insamlingsverksamhet, vilket innebär att kampanjerna troligen kommer att läggas ner. Det här skriver tidningen Nerikes Allehanda.

– Enligt de jurister som vi har talat med får vi lov att avbryta och stoppa försäljningen, men vi får inte lov att avbryta och sedan ringa ett annat telemarketingföretag eller själva ringa upp de företag som har sponsrat oss, säger Ulrica Celec ordförande i Hem och Skola till tidningen.

Joanna Wågström

Mer från Accent