Pool Media fortsätter lura företag

Av: Pierre Andersson

Riksförbundet hem och skola har brutit sitt avtal med säljföretaget Pool Media i Örebro. Trots det fortsätter Pool Media att sälja Hem och skolas tidigare kampanj ”Nolltolerans mot mobbning”.
– Jag känner mig lurad och dum, säger Mari Hermansson, som sa ja till att sponsra.

Hem och skola har ingenting att göra med kampanjen ”Nolltolerans mot mobbning” längre. När de för ett par veckor sedan bröt det kritiserade avtalet med Pool Media avsade de sig rätten till kampanjen som de drivit i många år.

Men att Hem och skola dragit sig ur är ingenting som Pool Medias säljare talar om när de ringer till företag och ber dem om sponsring.

– När de ringde sa de att jag hade sponsrat kampanjen förra året och frågade om jag ville göra det igen. De sa ingenting om att Hem och skola inte var involverade längre. Jag sa att ja eftersom jag trodde att det var Hem och skolas kampanj, säger Mari Hermansson som är vd på företaget Votum förlag.

Men när fakturan kom blev hon misstänksam eftersom Hem och skolas logga var borttagen.

– Jag ringde till Hem och skola och fick veta att de inte hade någonting med kampanjen att göra längre. Då ringde jag upp personen som stod som referens på fakturan och sa att jag inte vill betala. Då skrattade han.

Margaretha Sundberg som är vd på företaget SWL Stålkonstruktioner blev också kontaktad av Pool Medias säljare.  Företaget hade sponsrat Hem och skolas kampanjer i flera år och sa ja till att fortsätta.

– Vi trodde att det var Hem och skola tills vi fick fakturan. Nolltolerans-loggan och fakturan såg likadan ut som förut men det stod att de hade bytt bankgironummer och när vi kollade upp det så var det ett helt annat bolag som hade bankgironumret.

Bankgirot går till företaget Dahl- och Dahl preventions- och beroendecenter i Örebro. De har sedan tidigare ett samarbete med Pool Media där de driver en hemsida för barn till missbrukare som Accent tidigare granskat.

VD:n Börje Dahl vill inte svara på Accents frågor per telefon men skriver i ett mejl:

”Vi är väldigt glada över möjligheten att nu foga ”Nolltolerans mot mobbning” till den helheten! Vår ambition är att utgå från de hörnstenar som kampanjen lagt under åren och utveckla dessa med ny och aktuell kunskap, seminarieverksamhet, opinionsbildning, föreläsningar och materialproduktion till lärare, elever och föräldrar.”

Varför de inte är tydligare med att Hem och skola inte längre är delaktiga i kampanjen svarar han inte på.

Pool Media har valt att inte svara på Accents frågor under dagen.

Joanna Wågström

 

Dela artikeln:
0

En kommentar

  1. Donald skriver:

    Nu säljer Preventica AB med familjen Dahl ”Nolltolerans mot mobbning”. Är väl lika seriöst som tidigare?

Vad tycker du? Skriv din kommentar här