Ökad whiskeyförsäljning på grund av tv-serie

De skotska destillerierna har svårt att hinna med. Skottlands whiskeyexport ökade med nästan 25 procent förra året, till 44,5 miljarder kronor.

Efterfrågan på skotsk whiskey är hög. En förklaring kan vara tv-serien Mad men, där det dricks mycket whiskey, skriver Dagens Industri (DI).

– Folk dricker whisky hela tiden i den serien, och framför allt i USA ser vi att det har fått effekter på efterfrågan, säger Campbell Evans, talesperson för Scotch Whisky Association, till DI.

År 2007 satte den irländska regeringen som mål att exporten av mat och dryck skulle öka med 38 procent inom tio år. Målet har redan nåtts – tack vare framgångarna för just whiskyindustrin, skriver DI.

Whiskeyn utgör drygt tre fjärdedelar av Irlands samlade livsmedelsexport. På fem år har exporten ökat med tio procent i snitt per år. Irlands största exportmarknader för whisky är USA, följt av Frankrike, Singapore och Spanien. Den snabbast växande marknaden är Brasilien. Landet placerar sig som nummer nio bland världens största importörer av whiskey.

USA importerade skotsk whisky för 6,9 miljarder kronor förra året, vilket är en ökning med nästan en tredjedel från året före. Det kan jämföras med Sverige där motsvarande siffra var 400 miljoner kronor, skriver DI. Den snabba ökningen av efterfrågan på whiskey har gjort att flera av de skotska producenterna har fått kapacitetsproblem. Det görs nu stora investeringar i nya destillerier. Eftersom whiskey måste lagras i många år riskerar Skottland att ”torrläggas”, skriver DI.

Moa Stiernstedt

Mer från Accent