Australien

Ny studie: Självreglering av alkoholreklam har inte fungerat

Alkoholreklam uppmuntrar unga australiensare till riskdrickande. Detta enligt ny studie.

Studien How do alcohol policies influence Australian adolescent drinking trends? har tittat på hur alkoholpolitik, tv-reklam och tillgängligheten av alkohol påverkar ungas drickande i Australien. Forskarna har sammanställt data från tusentals ungdomar, insamlade under mer än tio år (1997 till 2011). Det rapporterar AdNews.

Victoria White, som lett studien, säger att de viktigaste faktorerna för att påverka ungas drickande är tillgänglighet och marknadsföring, främst via tv.
– Det är viktigt att gå in med breda statliga insatser som begränsar alkoholens möjlighet att dra in unga generationer i riskdrickande, säger hon.

TV-annonser har gått från att utgöra 50 procent av reklamen unga nåddes av 1997 av till enbart 19 procent 2011. Samtidigt ökade tidningarnas andel från 28 procent 41 procent.

Enligt studien har mängden alkoholreklam som unga utsätts för minskat med åren, men man anser att mer fortfarande måste göras. Idag når den största delen av alkoholreklamen unga via internet. När mätningarna började göras 1997 nåddes de australiensiska ungdomarna av 21 – 34 alkoholrelaterade annonser i månaden. 2011 var samma siffra nere på 6 – 9 annonser. Annonser via internet syns knappt alls i materialet, men lär rimligtvis ha ökat kraftigt sedan 2011. Enligt en undersökning som IQ genomförde 2016 nås svenska ungdomar av alkoholreklam och alkoholbudskap i genomsnitt 1 120 gånger i månaden, främst via internet.

Studien drar slutsatsen att industrin självreglering inte räcker för att skydda unga från alkoholreklam. Forskarna vill därför upphäva det undantag för alkoholreklam som finns under australiensiska sportevenemang.

Flera australiensiska sportprofiler har tidigare uttalat sig om att alkoholreklam borde förbjudas under sportsändningar. Men alkoholindustrin fortsätter att annonsera under högprofilerade sportevenemang som Australian Open.

Mer från Accent