Ny kampanj ska upplysa britter om cancerrisk med alkohol

En undersökning visar att de flesta britter inte känner till risken att få cancer om man dricker alkohol. Det ska en ny kampanj råda bot på.

Kampanjens budskap är att den som dricker två stora glas vin eller två stora starköl om dagen ökar risken för muncancer trefalt. Syftet är att få folk att inse att det bara krävs lite mer än rekommenderat dagligt intag för att öka risken för hälsoproblem. Enligt det brittiska hälsodepartementets hemsida ska kampanjen pågå i sex veckor från och med i går.

Förhoppningen är att uppmuntra den som dricker för mycket att minska ner, till exempel genom att ta alkoholfria dagar, att inte dricka hemma innan man går ut, att byta till alkoholfria drycker eller åtminstone sådana med låg alkoholhalt och att byta till mindre glas.

Kampanjen baseras på en undersökning bland 2 000 personer som visade att 85 procent inte insåg att alkohol över rekommenderat intag ökar risken för bröstcancer, 65 procent kände inte till risken att få tarmcancer, 63 procent inte att risken ökade för bukspottkörtelcancer, 59 procent visste inte att risken för mun-, svalg- och strupcancer ökade. Andra konsekvenser som många var okunniga om var att blodtrycket kunde öka vilket 30 procent saknade kunskap om och 37 procent visste inte att fertiliteten kunde påverkas negativt.

− Det är viktigt att vi ger människor kunskap om hur alkohol kan påverka deras hälsa och hur de kan göra för att ta kontroll över drickandet, säger hälsosekreterare Andrew Lansley. Det är så lätt att skaffa sig vanan att dricka lite extra varje dag, men det kan medföra allvarliga hälsorisker.

Enligt nättidningen Huffington Post är det inte lätt för britterna att enas kring arbetet mot alkoholmissbruk. Förra året hoppade sex ledande hälsoorganisationer av samarbetet med regeringen för att de ansåg att alkoholindustrin fick diktera villkoren för hälsopolitiken. En av organisationerna, Alcohol Concern, välkomnar kampanjen, men säger att ”det här var den enkla delen att komma överens om”.

Eva Ekeroth

Mer från Accent