Thailand

Ny IOGT-ordförande vill exponera alkoholindustrin

Internationalla IOGT:s nya ordförande vill föra medlemsorganisationerna närmare varandra – och utmana den globala alkoholindustrin på samma gång.

Den nya styrelsen i IOGT International har en lång rad uppgifter i en ambitiös arbetsplan att sätta tänderna i, men det är inget som oroar den nyvalda ordföranden Kristina Sperkova.

– Det är jättemånga människor som kommer fram och gratulerar och det är kul, men det är när jobbet börjar som det blir verkligt roligt. Det ser jag verkligen fram emot.

Det var flera i debatten om arbetsplanen som pekade på att den är omfattande och ambitiös. Blir det inte svårt att hinna med allt?

– Nej, det blir verkligen inte svårt. Jag ser fram emot processen där vi i styrelsen tittar på arbetsplanen och kopplar de olika områdena till varandra. Det är så den är uppbyggd, olika områden hänger ihop. Vi har inte gjort en arbetsplan som tillåter oss att vara bekväma, men vi har byggt den på var organisationen står just nu och på vad vi gjort hittills. Vi vill fortsätta med minst samma tempo i framtiden.

Hur tycker du att kongressen här i Thailand har varit?

– Jag tycker att den har varit perfekt. Det har aldrig varit så livligt… Väldigt annorlunda från alla andra världskongresser som jag har varit på. Jag upplever mer glädje och mer entusiasm för att göra saker tillsammans mellan de olika organisationerna. Jag tror att både området, det är härligt att vara i Thailand, och det sätt vi arrangerade kongressen på spelade roll. Det var bra att vi började med teambuildning så att folk fick lära känna varandra.

När vi talades vid innan kongressen pratade du mycket om att stärka medlemsorganisationerna, kommer det att vara ett fokus för dig som ledare?

– Ja, men det handlar inte bara om att stärka medlemsorganisationerna, det handlar minst lika mycket om att föra dem samman så att de upplever att de tillhör samma organisation och känslan av att vi gör det här tillsammans. Arbetsplanen som vi har tagit är inte något som bara vi i styrelsen ska syssla med, det här bygger vi alla tillsammans. Det behövs, annars kommer vi inte att lyckas. Många gör bra grejor runt om i världen men de skulle få ännu större effekt om vi gjorde dem tillsammans och var medvetna om vad de andra gör.

– Jag vill synliggöra det här och hitta synergier. Och jag vill ta våra medlemsorganisationer till stora internationella sammanhang där de kan föra ut sina åsikter.

Resor och internationella möten kostar mycket pengar, något som IOGT International inte har så gott om. Hur ska ni lösa det?

– Ja, till exempel så har vi ju sagt att vi ska utbilda tusen medlemmar. När man läser det med vanliga glasögon kan man ju undra hur det ska gå till med de resurser vi har. Men det finns idag många olika onlineverktyg man kan jobba med och vi har helt andra möjligheter idag jämfört med för bara fyra år sedan.

Något annat som kommer att hända de kommande åren som vi borde känna till?

– Ja! ”Curbing big alcohol” är en kampanj vi vill satsa på framöver. Det kommer att bli stort, den är förankrad bland medlemmarna redan från början och en grupp från sju olika medlemsorganisationer pratar om den på Skype varje vecka och utvecklar konceptet. Sedan presenterades den här på kongressen och vi har fått mycket bra återkoppling.
– Kampanjen är fortfarande på planeringsstadiet och jag kan tänka mig att vi kan börja göra något utåt i mitten av 2015. Syftet är att exponera alkoholindustrin och att utesluta dem från beslutsfattande processer. Detta ska ske genom att aktivera våra medlemsorganisationer och få dem att belysa de metoder som industrin använder när det gäller allt från marknadsföring till politisk påverkan.

Mer från Accent