Alkoholreklam

Ministrar vill skärpa regler
för alkoholreklam

Flera ministrar svarar "JA" på frågan om de vill skärpa tillsynen och lagstiftningen kring alkoholreklam.

Inom ramen för IOGT-NTO:s kampanj Alkoholstör har medlemmar och andra intresserade kunnat ställa frågan ”Vill du skärpa tillsynen och lagstiftningen kring alkoholreklam?” till fler än 5 000 tiksdagskandidater.

Bland de som svarat ”ja” finns ministrar som Maria Larsson (KD), Anna-Karin Hatt (C), Erik Ullenhag (FP) och Birgitta Ohlsson (FP).

– Det finns ett starkt stöd bland allmänheten för att skärpa reglerna kring alkoholreklam. I en undersökning från IQ svarade 44 procent att de är positiva till ett totalförbud mot alkoholreklam, så att även ansvariga ministrar som Barn- och äldreminister Maria Larsson och Konsumentminister Birgitta Ohlsson är för en skärpning ser jag som väldigt positivt, säger Anna Carlstedt.

IOGT-NTO valde att låta medlemmar och andra intresserade att ställa frågan istället för att skicka ut en enkät.

– Många gör enkäter i valtider där avsändaren är organisationer eller företag. Vi ville utnyttja kraften som folkrörelse och låta våra medlemmar och alla som är intresserade av alkoholpolitik ställa frågan, säger Anna Carlstedt, ordförande för IOGT-NTO

Forskning visar att alkoholreklam leder till lägre debutålder för alkohol och ökad alkoholkonsumtion bland unga. Sedan år 2000 har alkoholindustrin ökat sina reklaminvesteringar från 8 miljoner kronor till 1 miljard kronor.

Totalt har IOGT-NTO samlat in kontaktuppgifter till namnen på sju av riksdagspartiernas listor i alla 29 valkretsar. Det innebär totalt 203 valsedlar. På 103 av de 203 valsedlarna har toppnamnen svarat. Vänsterpartiet har flest svarande toppnamn, 24 av 29. Längst ner finns Moderaterna där 7 av 29 toppnamn som svarat.

Du kan hjälpa till och uppmana riksdagskandidaterna att ta ställning i frågan.

Mer från Accent