Mindre flaskor ska öppna dörren till Afrika

För att ta marknadsandelar på den afrikanska marknaden satsar den globala alkoholjätten Diageo på små flaskor som inte kostar så mycket.
Av: Eva Ekeroth

Diageo, som tillverkar Smirnoff vodka, Johnnie Walker whisky och en rad andra märken, har tagit fram en flaska som innehåller 2 dl som de nu lanserar i Afrika söder om Sahara. Det rapporterar afrikanska Mail and Guardian idag.

Anledningen är att det ska vara möjligt att köpa Diageos produkter även om man inte har så mycket pengar.

– Sprit uppfattas som dyrt i Afrika. Det här ger afrikanerna en möjlighet att prova våra drycker, säger Gerald Mahinda, en av de verkställande direktörerna på Diageo, i en paus under en konferens i London.

Med snabbväxande ekonomier med relativt låg alkoholkonsumtion ser Diageo Afrika som ett stort slagfält för alkoholproducenter.

– Trots att den låga konsumtionen till stor del beror på låga inkomster ökar konsumenternas köpkraft, säger Gerald Mahinda.

Diageo har introducerat den nya flaskan med den billigaste varianten av whiskey i tre länder. Flaskan har fått Diageos märken att växa med 60 procent per år i Sydafrika sedan den lanserades 2010. Förra året började den säljas även i Ghana och Nigeria.

Två tredjedelar av Diageos afrika-inkomster kommer från öl. Deras Guiness började exporteras till Sierra Leone redan 1862. Trots det ligger bolaget efter de andra stora ölproducenterna, SABMiller och Heineken, i regionen. På spritsidan är Diageo däremot marknadsledande. Förra året tjänade Diageo 2,4 miljarder dollar på den Afrikanska marknaden, vilket är 13 procent av deras totala inkomster.

Pernod’s nye vd, Alexandre Ricard, anser att Afrika är högprioriterat och säger att regionen är som Asien var för 15 år sedan. Pernod får ungefär tre procent av sina intäkter från Afrika.

Diageo leder alltså än så länge kampen om de afrikanska konsumenterna, men enligt Melissa Earlam, analytiker på UBS i London, behöver de andra inte vara oroliga.

– Med den takt som efterfrågan ökar finns det gott om utrymme för alla spelare, säger hon.

Konceptet med små flaskor har Diageo kopierat från Unlever som länge sålt små flaskor med shampo och tvål billigt i Asien, enligt Martin Deboo, analytiker från Investec.

– Det handlar om att uppfostra kunderna. De flesta afrikaner kommer inte att gå iväg och köpa en stor flaska Johnnie Walker direkt, säger han.

Diageos säljare reser runt till barer och uppmanar dem att servera Diageos märken till dem som brukar dricka lokala sorter. Diageo har också tagit fram billigare produkter för att passa den afrikanska marknaden.

Diageo planerar en stege av märken i olika prisklasser för att tillgodose dem som gärna dricker Johnnie Walker när de har råd, men annars väjer lokala märken.

 

 

Dela artikeln:
0