Mer alkoholreklam i sociala medier
Journalisten Emanuel Karlsten intervjuar Magnus Jägerskog, Calle Schulman och Thomas Mattson. Foto: Pierre Andersson

Mer alkoholreklam i sociala medier

”Folk gör ohämmad reklam för sina kändisviner i sociala medier och inget händer. Det är helt orimligt.” Det sade tv-producenten Calle Schulman på ett seminarium om alkoholreklam i Almedalen idag.
Av: Pierre Andersson

För några år sedan sändes Kungarna av Tylösand i Kanal 5. Producent var Calle Schulman, som på ett seminarium i Almedalen arrangerat av IQ berättar att han idag ångrar serien.

– Alkohol var helt centralt i det där, säger han. Hela serien gick ut på att vi försåg ett gäng ungdomar med massor av alkohol och filmade vad som hände. Vi hade samarbete med restauranger som bjöd på spriten och uppdragsgivaren Kanal 5 hetsade ganska bra. Som nybörjarproducent körde jag på, men det är inget jag skulle göra idag.

Han berättar att flera av deltagarna mådde dåligt.

– Vi fick avbryta inspelningarna i förtid, de kunde inte supa mer. Och jag vet ju att livet efter inte alltid blev så bra.

 

En ny rapport om alkoholreklam från IQ visar att 74 procent av befolkningen tycker att alkoholreklam uppmanar till bruk. Motsvarande siffra 2011 var 61 procent. 39 procent tycker att alkoholreklamen är påträngande (26 procent 2011).

– Alkoholreklamen kan beskrivas som mer aggressiv nu än för några år sedan, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ. 59 procent av befolkningen upplever dessutom att den har ökat. Undersökningen visar också att många tycker att exponeringen av alkohol överhuvudtaget har ökat i tv-serier, matprogram och sociala medier till exempel.

 

Rapporten från IQ innehåller också en sammanställning av aktuell forskning när det gäller alkoholreklam. Forskarna Johanna Gripenberg och Tobias Elgán har gått igenom fem större metastudier och ett 40-tal originalartiklar från de senaste åren.

– Sammantaget visar de här studierna att det finns evidens för ett samband mellan alkoholreklam och alkoholkonsumtion, säger Johanna Gripenberg. Sen ska man komma i håg att det är svårt att bevisa ett orsakssamband i den här typen av studier.

När det gäller ungdomar och unga vuxna är forskningsläget tydligt: De som exponeras för mer alkoholreklam dricker mer och börjar dricka tidigare. Det finns också tendens till samband mellan alkoholreklam och konsumtionen på befolkningsnivå.

– Det finns också en studie som jämför 39 länder där man ser ett samband mellan nivån på restriktioner när det gäller alkoholreklam och nivån på riskbruk i landet, säger Tobias Elgán.

I länder utan restriktioner för alkoholreklam hade 31 procent av befolkningen ett riskbruk. I länder med vissa restriktioner var siffran 20 procent, och i länder med större restriktioner var det 14 procent av befolkningen som drack på ett riskfyllt sätt.

– En ny dansk studie visar att de mest kostnadseffektiva sätten att förebygga alkoholproblem är förbud mot alkoholreklam, begränsad tillgänglighet och höjda skatter, säger Tobias Elgán.

 

Calle Schulman berättar att han själv tar emot uppdrag från alkoholindustrin, senast när hans podd handlade om whiskeymärket Jim Beam. Ändå tycker han att reglerna kring alkoholreklam måste skärpas. Han menar att alkoholreklamen blir allt vanligare i bloggar, poddradio och på Instagram.

– Alkoholföretagen är på oss som hökar. De vill gärna synas i andra kanaler än de där annonserna som är rätt tråkiga. Jag får erbjudanden om att lyfta alkohol på mitt Instagramkonto hela tiden. Folk sitter och gör reklam för sina egna kändisviner helt ohämmat och riktar sig solklart till ungdomar. Och det händer ingenting, som mest blir det en harkling från Konsumentverket. Det är helt orimligt. Här behövs tydligare regler och riktiga straff så att folk ser att man kan åka dit.

Dela artikeln:
0