Almedalen

Många unga utsätts för alkoholreklam i sociala medier

Tre av fyra unga vuxna utsätts för alkoholreklam på bloggar, Facebook och Twitter. Detta trots att det är förbjudet att rikta sådan reklam till den som är under 25.

Systembolagets dotterbolag IQ presenterade under tisdagen en undersökning som visar att det är vanligt att unga mellan 18 och 24 år utsätts för alkoholreklam i sociala medier. 22 procent svarar att de upplever mycket eller extremt mycket alkoholreklam i de här kanalerna, medan 53 procent menar att det är lite.

– Det här är en grupp som normalt inte ska bli exponerad för alkoholreklam så ur den aspekten är det väldigt höga siffor tycker jag, säger Magnus Jägerskog, vd för IQ.

Undersökningen visar också att 45 procent av de unga vuxna någon gång blivit inbjudna till en fest av en alkoholproducent, bar eller pub via sociala medier. Tretton procent svarar att de blir inbjudna en eller flera gånger i veckan – trots att alkohollagen innehåller ett förbud mot såväl uppsökande som alkoholreklam riktad till den under 25 år.

I maj tillsatte regeringen en alkoholreklamutredning som bland annat ska kartlägga marknadsföreningen av alkohol i digitala medier och komma med förslag på hur tillsynen av den ska bli bättre.

– Resultatet av vår undersökning stärker verkligen behovet av att dyka ner i de här frågorna. Vi ser att 25-årsgränsen inte fungerar men jag tycker också att det är viktigt att fundera lite bredare på hur de här nya digitala forumen fungerar med den alkohollagstiftning som finns.

Undersökningen presenterades under ett seminarium i Almedalen. På samma seminarium diskuterades också hur människor beskriver sitt eget drickande på Facebook, bloggar och andra sociala medier. Emanuel Karlsten, expert på sociala medier, pekade på den viktiga roll de största bloggarna har.

– Ta Kissie till exempel, hon har 450 000 unika besökare varje vecka – det är fler än Sydsvenskan och nästan lika många som TV4. Och på de här bloggarna är det alltid alkohol med när man beskriver en skön kväll.

Elin Liljero Eriksson, redaktionschef på Cosmopolitan och själv nykterist, har också reagerat på hur alkohol skildras i sociala medier.

– Jag tycker att Facebook är ett enda stort grupptryck. Där är fullt av unga tjejer som visar upp partydressen med ett glas i handen.

Pierre Andersson

Mer från Accent