Ledande alkoholproducenter stramar åt marknadsföring

Europas största alkoholproducenter har kommit överens om regler för marknadsföring. Syftet är att stärka självregleringen – en metod som dock ifrågasätts. 

(Uppdaterad 20 april.)

Överenskommelsen, som kallas the Responsible Marketing Pact, innehåller åtgärder för att

• Hindra unga från att oavsiktligt se reklam i sociala medier
• Annonsering ska ske i media som har minst 70 procent vuxen publik
• Förbjuda innehåll som attraherar underåriga i annonser

Industrins förhoppning är att även the European Alcohol and Health Forum ska anta överenskommelsen som på så vis kan bli en del av EUs strategi för att stödja medlemsstaterna i deras arbete med att minska alkoholrelaterade skador.

Det är dock inte ovanligt att de branschöverenskommelser som finns på reklamområdet bryts, och forskning ifrågasätter om självreglering verkligen är en fungerande metod.

– Självreglering fungerar inte på alkoholområdet och industrin bryter redan mot nationella lagar och sina etiska överenskommelser, reklam riktas mot unga för att hitta nya kunder. Man är pressad och pakten är ett försök att försena och förhindra att EU ökar regleringen, säger Sven-Olov Carlsson, president för IOGT International, till Drugnews.

De företag som ingått överenskommelsen är AB InBev, Bacardi, Brown-Forman, Carlsberg, Diageo, Heineken, Pernod Ricard och SAB Miller.

Eva Ekeroth

Mer från Accent