Lådvin ökar konsumtionen
Lågt literpris på lådvin leder till att fler dricker mer. Foto: Michelle Tribe/Flickr// CC BY 2.0

Lådvin ökar konsumtionen

Införandet av bag-in-box-viner har lett till ökad alkoholkonsumtion. Både förpackningen och priset har betydelse för ökningen.
Av: Eva Ekeroth

Hade vin bara sålts på flaska skulle alkoholkonsumtionen vara en halv liter lägre per person och år i Sverige. Den slutsatsen drar Mats Ramstedt, forskningsansvarig på CAN, av preliminära resultat från en nyligen avslutad studie om boxviner.

Förpackningen i sig står för en del av ökningen, någonstans mellan 20 och 40 procent, men den största ökningen, cirka 60 procent, beror på att den som handlar vin i en låda får en rejäl mängdrabatt.

– Den stora förpackningen gör att man måste köpa mycket vin på en gång. Dessutom är det lättare att bära hem en box än fyra flaskor. Förpackningen stimulerar också till spontan konsumtion eftersom det är så enkelt att ta ett glas, säger Mats Ramstedt när han presenterar resultaten på Systembolagets alkoholforskningskonferens på Skarpö.

Sedan lådvinerna infördes 1996 har deras andel stigit till 53 procent av vinförsäljningen. De första tio åren var ökningen kraftig, men de senaste tio åren har den planat ut.

 

I studien har man också konstaterat att de som köper lådviner dricker mer än andra. Deras alkoholkonsumtion är nästan dubbelt så hög, och deras inkomster är lägre.

Om lådvinerna är den kvinnofälla, som ofta diskuterats, visar inte den här studien eftersom den bara visar vem som köpt vinet, och det är oftare män än kvinnor. Det säger dock inget om vem som slutligen dricker vinet.

Att köpa vin i box är mycket billigare för konsumenten. I genomsnitt är lådvinet 46 procent billigare än samma vin på flaska. Det låga priset beräknar forskarna ansvarar för en 25-procentig ökning av vinförsäljningen i Sverige.

Lådvinerna är alltså inget substitut för flaskvin utan ett komplement som ger en ökad konsumtion.

– Det är väldigt dumt att ha mängdrabatt på alkohol. Det är olyckligt att utsatta grupper med lägre inkomster är hänvisade till förpackningar som driver upp konsumtionen, säger Mats Ramstedt.

 

Dela artikeln:
0