Alkoholreklam

Kritik mot alkoholsponsring av brittiska OS-laget

Hälsoexperter varnar för att cidertillverkaren Strongbows sponsring av det brittiska OS-laget kan få unga att dricka mer.

Ledningen för det brittiska OS-laget anklagas för att uppmuntra tonåringar att dricka alkohol genom att låta ciderproducenten Strongbow sponsra laget i Rio.

I en debattartikel i the Guardian skriver en rad medlemmar av Alcohol Health Alliance att sponsringen riskerar att leda till att unga att börja dricka:

”Vi vet från forskningen att risken ökar att unga börjar dricka om de utsätts för alkoholbudskap och att de som redan dricker ökar sin konsumtion och börjar dricka på ett mer riskabelt sätt. Exponeringen leder också till att unga får en mer positiv syn på alkohol.”

Avsändarna representerar the Royal College of Emergency medicine, World Cancer Research Fund och experter på leversjukdomar.

Sponsoravtalet ger Strongbow rätt att använda det brittiska teamets logga på alla sina produkter och de har spenderat flera miljoner pund på en kampanj som riktar sig till supportrar. Exakt hur mycket pengar Heineken, som producerar Strongbow, har betalat det brittiska olympiska teamet vill de dock inte avslöja.

Vid olympiaden i London för fyra år sedan hade det brittiska laget ingen alkoholsponsor.

Strongbow anser inte att det är ett problem att de syns i OS-sammanhanget eftersom de anser att de riktar sig enbart till vuxna.

Mer från Accent