Kortlivad reklam för alkoglass
Glassen på bilden är inte glassen som omskrivs i texten. Foto: Abi Porter/Flickr-CC by 2.0

Kortlivad reklam för alkoglass

Trots kritik från reklamombudsmannen dök i förra veckan reklam för en alkoholisglass upp på svenska reklampelare.
Av: Jens Wingren

När IOGT-NTO kontaktade företaget som äger reklamplatserna visade det sig att de missat reklamombudsmannens utlåtande.

– Utlåtandet skickas ju inte till oss utan till avsändaren för reklamen. Så det här gled under vår radar. Vi följer normalt reklamombudsmannens rekommendationer och detta är en miss från vår sida och som vi får ta på oss, säger Malin Otterström Heljeberg, PR- och kommunikationschef på JC Decaux.

 

Kampanjen skulle gå en vecka på JC Decauxs reklampelare runt om i Sverige.

– När vi blev uppmärksammade på det här var det så pass lite tid kvar på kampanjen att det hade tagit mer tid att omdirigera än att bara låta den löpa ut. Det handlade bara om någon dag, säger Malin Otterström Heljeberg.

Enligt henne ska alla affischer vara nerplockade från lunchtid igår, måndag.

 

Det var i oktober förra året som Reklamombudsmannens opinionsnämnd beslutade att marknadsföringen av alkoholisglassen gått över gränsen och kritiserade reklamen. Anledningen var att nämnden ansåg att den riktade sig till barn och unga och utformades ”utan vederbörlig känsla för socialt ansvar”.

Men JC Decaux stänger inte dörren helt för alkoglassen.

– Det beror på hur de utformar sina annonser. Vi är inte ett åsiktsorgan utan vi följer Sveriges lagar och reklamombudsmannens rekommendationer. Om den här glassreklamen i framtiden skulle lägga på en varningstext som rekommenderat så kan vi tänkas plocka upp den igen, säger Malin Otterström Heljeberg.

 

Under förra sommaren annonserades brett för alkoglassen, som trots att den innehåller 5 procent alkohol inte omfattas av vanlig lagstiftning kring alkoholdrycker. Då Folkhälsomyndigheten inte klassar glassen som alkoholdryck kunde inte heller något göras av de många anmälningar som kom in till Konsumentverket om glassen.

 

Nästa vecka genomförs kampanjen Folknykterhetens vecka som detta år har fokus på just alkoholreklam. IOGT-NTO kommer framförallt att belysa alkoholreklam som riktar sig till unga via sociala medier med hjälp av kampanjen Alkoholstör.

– Stören representerar industrin som stör i alla möjliga sammanhäng, framförallt i sociala medier, säger Simon Holmesson politisk sekreterare på IOGT-NTO.

Även Ungdomens nykterhetsförbund startar i dagarna en kampanj med fokus på alkoholreklam.

 

En pågående utredning kommer att lämna ett betänkande om alkoglassen och andra liknande produkter den 1 juni. Därefter kommer utredarna att titta närmare på alkoholreklamens utbredning generellt.

JC Decaux, som jobbar med utomhusreklam, har nu bett reklamombudsmannen att meddela dem när en utomhusreklam fälls. Accent har inte fått något svar från företaget som står bakom glassen.

 

Lyssna på hela bakgrunden och turerna kring alkoglassen i första avsnittet av Accentpodden.

Dela artikeln:
0