Kampanj för att rädda Systembolaget
Foto: Jens Wingren

Kampanj för att rädda Systembolaget

I fredags dök en kampanj upp i sociala medier i syfte att samla namnunderskrifter mot gårdsförsäljning. I måndags hade kampanjen 5 000 underskrifter och vid lunchtid onsdag över 12 000.
Av: Eva Ekeroth

Målet är att samla 20 000 namnunderskrifter. Bakom kampanjen står den ideella föreningen Skiftet.

Vilka är ni?

– Vi är en partipolitiskt obunden förening som skapar kampanjer kring frågor som vi tror engagerar människor. Den som vill kan starta en egen kampanj via vår hemsida, säger Anna Westberg, kampanjchef på Skiftet, som hon också varit med att grunda.

Vem tog initiativ till den här kampanjen?

– Det var faktiskt jag. När jag läste nyheten om att Riksdagen röstat för att frågan om gårdsförsäljning ska utredas nu igen, kände jag att det var dags. Gårdsförsäljning är ett hot mot Systembolaget. Lagen i EU är ganska tydlig; öppnar vi upp för gårdsförsäljning så öppnar vi upp även för andra aktörer att sälja sina produkter.

Varför är Systembolaget viktigt för dig?

– Av moraliska skäl tycker jag att vi ska ha Systembolaget kvar. Det minskar alkoholism och våld och försvårar för minderåriga att få tag i alkohol. Jag har sett hur det ser ut på andra platser, i Storbritannien till exempel, där man kan köpa alkohol överallt. Den situationen tycker jag inte vi ska sträva efter. Monopolet ger också möjlighet till ett rimligt utbud för folk ute i landet.

Hur kommer det sig att du är engagerad i frågan?

– Det är bara min personliga åsikt. Jag tycker inte att man ska dricka för mycket, bara. Jag är inte nykterist eller medlem i någon organisation eller så, och jag har ingen erfarenhet av alkoholproblematik i släkten. Men jag har läst på lite och det gick ju inte så bra för oss på 1800-talet, innan vi införde regleringar av alkoholförsäljningen.

Och hur går kampanjen?

– Det har gått jättefort. Jag tror det var i fredags som vi lade upp kampanjen. Efter helgen hade 5 000 skrivit på och senast jag kollade var det närmare 12 000. Det finns ett stort engagemang bland svenskarna att stå upp för sitt monopol.

Vad ska ni göra med underskrifterna?

– Vi tänker lämna över dem till socialutskottet för att visa att de har ögonen på sig när de tillsätter utredningen.

 

Peter Moilanen, generalsekreterare på IOGT-NTO, är glad att Skiftet tagit initiativ till kampanjen och att den samlat så många namn.

– Det är bra att många skriver under, säger han.

 

Vill du också skriva på så hittar du länken här: Skiftets kampanj mot gårdsförsäljning.

Dela artikeln:
0