IQ fick pris i Cannes – se vinnarfilmen här


IQs reklamfilm Smoothness belönades med ett bronslejon i den årliga reklamfestivalen, Cannes Lions.

− Det är alltid kul att uppmärksammas, särskilt i ett sådant här sammanhang. Det här är som ett VM i reklamfilm, säger IQs vd Magnus Jägerskog till Accent.

Smoothness var det enda svenska bidraget som fick pris, trots att 71 var nominerade.

Till Dagens media säger jurymedlemmen Johan Eghammar att de svenska bidragen tenderar att vara ganska lokala och typiskt svenska.

− Vår film är en sådan där alla kan känna igen sig, oavsett vilket land man kommer ifrån. Den är inte typiskt svensk, säger Magnus Jäderskog.

Han tycker att reklamfilmer som inte marknadsför kommersiella produkter ofta står sig bra i konkurrensen.

− De tar i allmänhet upp något samhällsproblem som publiken i större utsträckning blir berörd av, säger han.

Men tillägger att de som gör dem å andra sidan oftare har små resurser.

IQs film har producerats av Forsman & Bodenfors.

Eva Ekeroth

Mer från Accent