Alkoholreklam

IOGT-NTO vill stoppa alkoholreklam vid dörren

Marknadsdomstolen öppnar i en ny dom för obeställd direktreklam för alkohol i brevlådan. IOGT-NTO kontrar med att dela ut dekaler med texten "Alkoholreklam, nej tack".

Under 2011 uppmärksammades Konsumentverket – bland annat av IOGT-NTO –  på att vinklubbar marknadsför alkohol via direktreklam. Verket ansåg inte att detta stämmer överens med lagens krav på ”särskild måttfullhet” och valde att anmäla ett av företagen (The Wine Company) till Marknadsdomstolen. Man hänvisar i sin anmälan bland annat till att lagen att reklam inte får vara ”påträngande, uppsökande eller uppmana till bruk av alkohol”.

I veckan föll domen. Marknadsdomstolen avslår Konsumentverkets krav – bland annat med ett resonemang om att all reklam i någon mening är uppsökande. Det betyder enligt Marknadsdomstolen att även reklam i brevlådan som mottagaren inte önskat är uppsökande så räcker inte detta för att man ska anse att den inte uppfyller kravet på ”särskild måttfullhet”. Marknadsdomstolen dömer också Konsumentverket att stå för The Wine Companys rättegångskostnader på 750 000 kronor.

Domen har fått IOGT-NTO att reagera och organisationen startar nu en kampanj där den som vill slippa alkoholreklam i brevlådan kan skriva upp sig och få en dekal med ”Alkoholreklam, nej tack” hemskickad.

— Vi har lyft problemen med alkoholreklam länge och den här domen visar ännu tydligare att det är dags att sätta ner foten. Vi dränks allt mer i alkoholreklam och investeringarna i den ökar explosionsartat. Våra politiker måste agera och ta ett helhetsgrepp kring hela frågan med marknadsföring av alkohol, säger Anna Carlstedt, ordförande för IOGT-NTO i ett pressmeddelande.

Den som vill läsa mer om kampanjen och beställa en egen dekal kan gå till iogt.se/nejtack.

Mer från Accent