Sociala medier

Influencers köpta av alkoholindustrin

Australiska instagramkändisar sponsras i det fördolda av alkoholindustrin. ”Svårt för ungdomar att urskilja att det är en annons”, enligt myndigheterna.

En majoritet av Australiens 70 främsta instagrampersonligheter låter sig påverkas av alkoholindustrin – drygt tre fjärdedelar har visat alkoholhaltiga drycker på sitt konto det senaste året. Det visar en studie publicerad av VicHealth, den del av landets hälsomyndighet som arbetar med att främja folkhälsan i delstaten Victoria.

Undersökningen visade att endast en fjärdedel av de sponsrade inläggen avslöjade att de samarbetade med ett alkoholvarumärke.

Under en 12-månadersperiod nämndes alkohol 477 gånger på de 70 personernas Instagramkonton. Av dessa var 12 procent sannolikt sponsrade inlägg, men endast 61 procent av inläggen var transparenta med att de sponsrades.

Om en influencer är transparent med att de sponsras, betyder det att de exempelvis använder hashtags som till exempel #sponsrad, eller #reklam, rapporterar tidningen The Guardian.

Av VicHealths rapport framgår att alkoholvarumärken vanligen samarbetade med influencers på mega- och makro-nivå för att leverera i genomsnitt tre instagramposter för en kampanj, som oftast bestod av att personen poserade med en flaska.

Definitionen ”makro-influencer” syftar på influencers med 10 000 – 100 000 följare, medan mega-influencers har fler än 100 000 följare.

I rapporten står: ”Cocktails, vin och champagne är överlägset de mest populära typer av alkohol som syns redaktionellt och i sponsrade inlägg”, konstaterar rapporten, och: ”Det finns bevis för att influencers använder alkoholhaltiga drycker som rekvisita för att ge glamour och sofistikering till sina bilder.”

VicHealths vd, Lyn Roberts, säger till The Guardian att influencers och alkoholvarumärken kommer undan med att inte avslöja att innehållet är sponsrat, vilket gör att det är svårt för ungdomar att urskilja att de ser en reklamannons.

– Vi vet också att för unga människor som gillar eller följer alkoholvarumärken på sociala medier, är det dubbelt så stor sannolikhet att dricka på riskfyllda nivåer, än de som inte gör det, säger hon.

Resultaten oroar hälsoexperter eftersom Australien saknar en nationell alkoholstrategi (och inte har haft någon sedan 2011). En ny strategi skulle ha publicerats i december, men det finns frågetecken kring huruvida alkoholindustrin själva haft möjlighet att påverka innehåll.

The Guardian har även intervjuat forskaren Julia Stafford på alkoholprogrammet vid Public Health Advocacy Institute. Hon säger att influencers och alkoholvarumärken inte bör reglera sig själva, och avsaknaden av en nationell alkoholstrategi förvärrar problemen:

– Vi behöver fortfarande verka för bättre reglering i traditionell media 2019, vilket vi nått med viss framgång men inte tillräckligt. […] nu pratar vi om sociala medier som är en del av vardagslivet, och regeringen försöker springa ikapp för att försöka hantera problemet.

Julia Stafford är dock osäker på om sociala medier kommer vara en del av den kommande nationella alkoholstrategin i Australien.

– Jag hoppas att det det blir det. Men vi har inte varit överväldigade av vad vi hört om strategin hittills, med tanke på att alkoholindustrin försökt påverka den.

Mer från Accent