Hallå där Lennart Agén – varför är Systembolaget så poppis?
Lennart Agén. Foto: Eva Ekeroth

Hallå där Lennart Agén – varför är Systembolaget så poppis?

Lennart Agén, presschef för Systembolaget, om nya siffror som visar att en allt större del av svenska folket vill ha Systembolaget kvar.
Av: Eva Ekeroth

Enligt SIFO vill 69 procent av svenskarna ha Systembolaget kvar. Kan man verkligen tro på de siffrorna när det är ni som beställt undersökningen?

− Hur menar du? Det är klart sifforrna stämmer. Vi sticker inte under stol med att det är vi som är uppdragsgivaren, men vi har inget inflytande över vilka SIFO ringer upp.

Det är en ökning med två procent jämfört samma period förra året. Är det den högsta siffra ni haft någon gång?

− Nej, som mest har vi haft 71 procent. Det ligger ganska stadigt runt 70 procent numera.

Är ni nöjda med siffrorna?

− Nej, vi vill alltid bli bättre.

Vilken målsättning har ni?

− I våra mål står att vi ska nå 66 – 67 procent. Det har vi ju passerat så det målet kommer vi att justera uppåt.

Varför är ni så populära?

− Jag tror att det är en kombination av olika faktorer. Folk gillar att vi säljer med socialt ansvar. Vi vet också från andra mätningar att kunderna är väldigt nöjda med personalens service och kompetens och även med sortimentet. Ibland är man kund och då vill man ha god service och hög kvalité på varorna. Andra gånger är man tonårsförälder och då vill man ha ordning och reda på försäljningen.

 

Dela artikeln:
0