Anmälan

Gratis sprit till födelsedagsfest – inget ärende för Konsumentombudsmannen

I somras anmälde IOGT-NTO företaget Carlsberg till Konsumentombudsmannen för brott mot marknadsförings- och alkohollagen. Nu väljer KO att inte öppna tillsynsärendet på grund av bristande resurser.

I juli anmälde Jessica Stridh, rapportör för sociala medier på IOGT-NTO, Carlsberg till Konsumentombudsmannen (KO), efter att bryggeriet sponsrat bloggerskan Clara Henrys födelsedagsfest med alkoholhaltig cider. Hon menade att Carlsberg genom sitt agerande bryter mot såväl marknadsförings- som alkohollagen.

Men nu har KO valt att inte öppna tillsynsärendet.

– Vi har inte öppnat något tillsynsärende på grund av anmälan. Det betyder inte att vi har bedömt marknadsföringen som varken tillåten eller otillåten. Men vi har inte resurser till att öppna upp ärenden på alla anmälningar och gör hela tiden ett prioriteringsarbete i vårt tillsynsarbete, säger Henrik Axelsson, pressansvarig på Konsumentverket.

Ansvariga på Carlsberg sa i somras att de tog anmälan på största allvar och trots att anmälan nu är nerlagd har de utrett händelsen.

– Vi ser mycket allvarligt på händelsen och beklagar verkligen det inträffade. För Carlsberg Sverige är ansvarfull konsumtion och ansvarsfull marknadskommunikation viktigt och prioriterat. Sommarens händelse ledde till en omedelbar intern utredning hos oss. I utredningen kunde vi ganska snabbt konstatera att vi brustit i våra rutiner och gjort legala övertramp mot åldersregeln. Vi kunde även konstatera att det hade figurerat ett par uppgifter i media som inte är korrekta. Dels är Clara Henry 20 år – och inte 19 år som rapporterades – och Pepsi – som även nämndes i pressen – har inget med saken att göra, säger Henric Byström, kommunikationsansvarig på Carlsberg.

Han berättar att de åtgärder som omedelbart genomfördes var en översyn av Carlsberg Sveriges rutiner och policys vad det gäller marknadskommunikation, avslutat samarbete med den byrå som ansvarade för kampanjen samt ytterligare förstärkt utbildning av personal, byråer och samarbetspartners inom alkohol- och marknadsföringslagen.

Mer från Accent