Fullt lagligt att sälja isglass med alkohol

Efter kritik drog Mathem in sin ifrågasatta isglass med en alkoholhalt på fem procent. Nu finns glassen åter i sortimentet. Och det är helt enligt lagen.
Av: Eva Ekeroth

Som Accent tidigare rapporterat drog MatHem in den kontroversiella produkten efter att den ifrågasatts i flera medier. Nu har MatHem tagit in den i sortimentet igen och skriver så här på sin Facebooksida:

”Efter att tillfälligt ha stoppat den alkoholhaltiga isglassen N1CE har vi på MatHem frågat de som verkligen kan hjälpa oss med beslutet – kunderna. Gensvaret är enormt – på Facebook, Twitter, telefon och email. Och vi är beredda att följa den vilja som nästan samtliga av våra kunder står bakom. Därför börjar vi nu sälja glassen igen.

Glassen finns i flera smaker och är en produkt för vuxna. Vi har också gått igenom våra omfattande rutiner när det gäller alkohol och minderåriga har inte och ska inte kunna ta emot leverans av alkoholhaltiga produkter eller andra varor med minimiålder.”

 

Enligt Folkhälsomyndigheten är det inget brott mot alkohollagen. För att sälja alkoholhaltiga preparat som är avsedda att ätas, till exempel likörkonfekt eller päron i konjak, behövs inget tillstånd för.

– Den här isglassen är avsedd att ätas fryst och är alltså ingen alkoholdryck, säger Ylva Glantz, utredare på Folkhälsomyndigheten, till Accent.

 

Men för just isglass är det ju bara en fråga om serveringstemperatur. Om man serverar den varm så blir det ju en dryck. Borde då inte samma regler gälla för glassen som för drycker?

– Hur ordet dryck ska tolkas är upp till en domstol att avgöra. Den här produkten började säljas i somras, främst till restauranger. Vi ser över risken och har börjat utreda vilka hur vi ska hantera nya produkter som dyker upp, inte just den här glassen utan nya produkter generellt. Men utredningen är långt ifrån färdig, säger Ylva Glantz.

 

Så om jag fryser ner en alkoholdryck så är det fritt fram att sälja den?

– Nej, så kan man inte säga. Den här glassen är inte en fryst dryck. Det ska till lite mer. En glass kräver ju en viss smak. Vi ser till syftet med produkten, men gör ju också en bedömning av risken för människors liv och hälsa, säger Ylva Glantz.

 

Beslutet har fått IOGT-NTO att reagera.

– Det är oerhört förvånande och olämpligt om Folkhälsomyndigheten låter det här passera. Nu blir ju frågan om det även är lagligt att sälja fryst öl på burk? Räcker det med att definiera det som glass med ölsmak? säger Linda Engström, chef för kommunikation och påverkan på IOGT-NTO.

Den omdiskuterade isglassen säljs i smakerna Margarita, Pina colada, Mojito och Strawberry Daiquiri. Samtliga är namn på drinkar.

Dela artikeln:
0