Framtiden för alkoholreklam i tv avgörs
Foto: dailyinvention/Flickr-CC by 2.0

Framtiden för alkoholreklam i tv avgörs

IOGT-NTO:s anmälan av 32 företag för olovlig alkoholreklam kan snart komma att avgöras. Svenska myndigheter har i veckan skickat en underrättelse till EU-kommissionen. Svar väntas senast 31 januari.
Av: Eva Ekeroth

Nu kan Sverige snart få besked om alkoholreklamen, som sänds i svenska tv-kanaler från Storbritannien, kan stoppas. I veckan skickade Konsumentverket och Myndigheten för radio och TV en underrättelse till EU-kommissionen som de har tre månader på sig att svara på.

– Vi har skickat en underrättelse tidigare, men den fick vi dra tillbaka eftersom EU-kommissionen ansåg att underlaget inte var tillräckligt. Nu ska förhoppningsvis allting vara med, säger Anna Dingertz, jurist på Myndigheten för press, radio och TV.

 

Underrättelsen innehåller information om vilka åtgärder Sverige vill vidta mot de företag som sänder alkoholreklam, riktad till en svensk publik, från Storbritannien.

– Eftersom företagen har säte i Storbritannien är det brittisk lag som ska gälla. Vi måste kunna visa att de etablerat sig där för att kunna kringgå förbudet mot alkoholreklam i TV som finns i Sverige. Om EU-kommissionen anser att vi har grund för påståendet så ska de sedan pröva om de avgifter vi vill påföra företagen är en rimlig åtgärd, säger hon.

 

Hur det kommer att gå vågar hon inte sia om.

– Nej, jag vågar faktiskt inte gissa, säger hon.

De aktuella företagen har tidigare hävdat att skälen till att de etablerat sig i Storbritannien är tillgången till satellit-länkar och tekniskt kunnande, närvaro av andra internationella sändningsföretag samt logistiska fördelar.

Vad händer om EU-kommissionen visserligen tror att ett av skälen för företagen är att kringgå alkoholreklamförbudet, men att de även haft andra skäl?

– Ja, det är knepigt, jag vet faktiskt inte. Men det är spännande, säger hon.

Och vad händer om EU-kommissionen säger nej?

– Då avslutar vi det här ärendet. Då får vi jobba på att ändra lagstiftningen i stället. Det sker just nu en översyn av direktiven, men den här anmälan gör vi enligt de regler som gäller idag, säger hon.

 

Upprinnelsen till Konsumentverkets och Myndigheten för press, radio och tv:s underrättelse till kommissionen är att en ändring i ett EU-direktiv, gjorde det möjligt för ett land som tog emot sändningar att kunna reglera dem, även om bolaget finns i, och sändningen sker från, ett annat land. Den möjligheten tog IOGT-NTO och anmälde 32 företag för olovlig alkoholreklam 2011.

Sedan dess har ärendet malt på. Året efter skickade Granskningsnämnden för radio och tv en begäran till sin brittiska motsvarighet Ofcom att de skulle uppmana företagen att följa svensk lag. Det gjorde Ofcom, men företagen meddelade att de inte tänkte följa uppmaningen. Ärendet har därför gått vidare och nu ser det till sist ut att närma sig slutet.

 

IOGT-NTO välkomnar att ärendet nu går vidare och hoppas att EU-kommissionen ska komma till samma slutsats som organisationen.

— Det har varit en lång process, men det var väntat då Sverige är först ut att pröva ett sådant här fall. För oss har det varit självklart att TV-kanaler som sänder exklusivt mot Sverige också ska följa svensk lag och jag hoppas att det också är beskedet som EU-kommissionen kommer ge, säger Johnny Mostacero, förbundsordförande för IOGT-NTO i ett pressmeddelande.

 

Vill du läsa mer om alkohol och andra droger? Prenumerera kostnadsfritt på Accents nyhetsbrev och få veckans nyheter direkt i din mejlbox:


»
Dela artikeln:
0