För och emot – promillegränsen på sjön

Är det bra med nya promillegränser på sjön? Accent ställde frågan till två båtfantaster.

Göran Egnell.

Göran Egnell, före detta ordförande för Kungliga Motorbåtklubben.
– Vägen är i allmänhet bredare på sjön än för biltrafiken. Dessutom går båtar inte lika fort som bilar. Av den anledningen är det olämpligt att ha samma promillegräns på sjön som för biltrafiken. Vi hade en utmärkt lag innan där du fick repressalier om du hade mer än 1 promille och det hände något. Det är märkligt med storleks- och fartgränserna. Små båtar får ha förare med högre promillegräns än båtar över 10m.

Vi vet att de flesta dödsolyckorna till sjöss sker på insjöar med små båtar vid fiske. Hur ska man komma till rätta med det?

Jag tycker självklart inte att man ska vara onykter när man kör båt men promillegränsen är överdriven. Vi skulle kunna ha 0,5 promille som våra grannländer har.

Peter Karlsson.

Peter Karlsson, projektledare och medlemsansvarig på Sweboat.
– Det är klart att alkohol och båtkörning inte går ihop. Vi har över en miljon båtlivsutförare i Sverige, med tanke på det sker det väldigt få dödsolyckor men när det händer är alkohol för ofta inblandat.

Visst är det så att det inte är samma trängsel och hastigheter på sjön men det finns ingen anledning att dricka sprit när du är ute och kör båt.

Vi på Sweboat är positiva till lagen eftersom vår uppgift är att marknadsföra båtliv och jag tror inte att vi säljer färre båtar på grund av den här lagen. Snarare tvärtom eftersom båtlivet blir ännu tryggare.

Man bör inte köra båt alkoholpåverkad helt enkelt och det är bra att det finns ett regelverk att hålla sig till.

Joanna Wågström

Mer från Accent