Fler handlar på Systembolaget

Systembolaget ökade sin försäljning med nästan 8 procent under 2009. Men svenskarna dricker inte mer. I stället har reseinförseln och hemtillverkningen av alkohol minskat.

– Tidigare har svenskarna åkt över till andra länder i Europa och köpt alkohol men den svaga kronkursen har gjort att de handlar på Systembolaget i stället, säger Lennart Agén som är presschef på Systembolaget.

Enligt Centrum för socialvetenskaplig alkohol- och drogforskning, Sorad, vid Stockholms universitet, har inte den totala alkoholkonsumtionen ökat i Sverige under 2009. Systembolaget har i stället tagit marknadsandelar från bland annat reseinförseln och hemtillverkningen av alkohol.

Även våra nordiska grannar kommer till Sverige för att handla på Systembolaget. I gränsbutikerna i Skåne, Blekinge och Halland samt butiker som gränsar mot Norge och Finland ökade Systembolagets försäljning totalt med 18 procent under året.

– Vi har aldrig haft så mycket danska kunder som vi har just nu, även norrmän och finnar handlar hos oss. Försäljningen i våra gränsbutiker har verkligen dragit i väg, säger Lennart Agén.

Systembolagets totala försäljning ökade med 7,8 procent mätt i ren alkohol. Spritdrycker ökade med 5,4 procent och starköl med 6,9 procent. Vinförsäljningen ökade med 9 procent och cider och blanddrycker med 5,2 procent.

Allra mest ökade försäljningen av alkoholfria drycker. Totalt såldes cirka en miljon liter, vilket var 19 procent mer än året innan.

– Vi tycker att det är kul att alkoholfritt har dragit i väg så mycket. Fler bryr sig om sin hälsa och jag är övertygad om att alkoholfria alternativ har blivit en naturlig del vid det dukade bordet.

Joanna Wågström

Mer från Accent