Finland: Svårt kontrollera reklamförbud på sociala medier
Sari Tujunen gillar inte det finska förbudet mot alkoholreklam i sociala medier. Foto: Eva Ekeroth

Finland: Svårt kontrollera reklamförbud på sociala medier

Den första januari i år stramade Finland åt reglerna för alkoholreklam. Reklamen har minskat, men efterlevnaden på sociala medier är svår att kontrollera.
Av: Eva Ekeroth

Det har snart gått ett år sedan Finland införde ett antal restriktioner för marknadsföringen av alkoholdrycker.

Bland förändringarna finns förbud mot annonsering på allmän plats, både utomhus och inomhus, samt förbud mot annonsering på privat mark om den vetter mot till exempel en busshållplats. Man får inte heller göra reklam för en alkoholfri produkt som heter likadant som en alkoholhaltig dryck. Däremot får man göra reklam för företaget som producerar drycken, vilket också kan ha samma namn som en alkoholprodukt. Det berättar Sari Tujunen, jurist på Valvira, Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården i Finland, vid ett seminarium under konferensen Förebygg nu i Göteborg.

– Alkoholreklamen på allmän plats har minskat synbart, men det finns några märkliga undantag som försvårar tillämpningen. Mässhallar, idrottshallar och hockeyrinkar är sådana undantag. Man undrar hur stort inflytande finska hockeyförbundet har haft på lagens utformning, säger Sari Tujunen.

 

Det hon är mest nöjd med i den nya lagen är förbudet mot att använda tävlingar och spel i marknadsföringen av alkohol.

– Det är skönt att slippa den typen av marknadsföring och det är också det som är lättast att kontrollera av de nya förbuden, säger hon.

Mindre nöjd är hon med förbudet mot reklam i sociala medier.

–  Det är nästan omöjligt för oss att övervaka att reglerna följs. Det är förbjudet för alkoholproducenter att uppmana kunderna att dela reklaminlägg eller att lägga upp sådant som kunderna skrivit. Att uppmana kunderna att gilla är däremot ok. I media framställdes det som om den nya lagen skulle förbjuda folk att skriva att de gillade ett visst öl, men det är inte sant. Yttrandefriheten gäller förstås, säger hon.

 

Hur skulle lagen vara utformad om du fick bestämma?

– Förbudet mot reklam på allmän plats skulle vara kvar, men inte ha så många undantag. Förbudet mot spel och tävlingar skulle också vara kvar, men förbudet mot reklam i sociala medier skulle jag vilja ta bort. Och så skulle jag vilja förbjuda all reklam som visar människor och fest i samband med alkohol. Bara produkten och information om innehållet skulle få visas, säger Sari Tujunen.

Dela artikeln:
0